Projekty realizowane w przedszkolu w roku szkolnym 2023/2024

 

                                                                              Nauczyciel realizujący projekty i programy: Barbara Zatońska

1.     Międzynarodowy projekt „Mały Miś w Świecie Wielkiej Literatury”

pod patronatem Rzecznika Praw Dziecka

 

Projekt jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego oraz kierunkami polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2023/2024.

Celem głównym projektu jest rozwijanie i promowanie czytelnictwa we współpracy ze żłobkami, przedszkolami, szkołami podstawowymi, szkołami specjalnymi, szkolnymi świetlicami, bibliotekami szkolnymi i publicznymi w całej Polsce i za granicą.

Czas trwania projektu:

 10.09.2023 r. -  31.05.2024 r.

Wiodące kompetencje kluczowe:

- porozumiewanie się w języku ojczystym.

Rozwijanie czytelnictwa:

- czytanie w domu i przedszkolu, prezentacja dzieciom utworów polskich pisarzy i poetów.

Opis realizacji głównego projektu:

Dzieci wraz z nauczycielem wybierają grupową maskotkę – misia (koniecznie miś/ niedźwiadek), który w roku szkolnym 2023/2024 odbędzie czytelniczą podróż po ich domach. W przedszkolu pluszak „zamieszka” w kąciku czytelniczym. Zostanie mu nadane imię i będzie obecny na zajęciach przeprowadzanych w ramach projektu w roli przewodnika po świecie literatury. Dzieci, po zapoznaniu się z daną lekturą, będą wypełniały kartę z dzienniczka Małego Misia (dołączona do materiałów).

Moduły do realizacji:

Moduł I - Czytamy razem z Małym Misiem

Moduł II – Misiowa wyspa talentów

Moduł III – Logorytmiczne misiowanki

Moduł IV – Misiowy Zabawownik

Moduł V – Mały Miś Europejczyk

Przedszkole realizuje kierunki polityki MEiN: 

1. Wspomaganie przez przedszkole wychowawczej roli rodziny – rozwijanie czytelnictwa przez przedszkole we współpracy z rodzicami, tj. zachęcanie do czytania w domu misiowi.

2. Wspomaganie przez przedszkole wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u dzieci stałych sprawności w czynieniu dobra – poszukiwanie ww. postaw w utworach literackich; proponowanie dzieciom czytania jako wartościowego sposobu spędzania czasu wolnego.

3. Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci – dobór literatury do wieku, możliwości i potrzeb dzieci, w tym specjalnych potrzeb edukacyjnych.

4. Kontynuowanie działań na rzecz poznawania polskiej kultury – prezentowanie polskiej literatury dzieciom.

5. Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych dzieci i nauczycieli.

Po zrealizowaniu projektu przedszkole otrzyma Certyfikat – Wzorowe Przedszkole.

 

Efekt :

-       zaangażowanie rodziców w rozwój czytelnictwa wśród dzieci,

-       świadomość wśród rodziców  roli czytania w życiu dziecka,

-       wyrabianie właściwych nawyków czytelniczych dzieci,

-       wprowadzenie dzieci w świat literatury,

-        tworzenie warunków do różnorodnej aktywności dzieci w toku realizacji zadań stawianych przez nauczyciela,

-        budzenie zaciekawienia książką przez zabawy, piosenki, twórczość plastyczną,

-       przekazanie za pośrednictwem literatury wartości moralnych,

-       wykształcenie u dzieci umiejętności słuchania tekstu czytanego,

-       wyrobienie samodzielności, kreatywności i innowacyjności dzieci,

-       rozwinięcie kompetencji cyfrowych dzieci i nauczycieli,

-       wykształcenie postaw patriotycznych dzieci,

-       włączenie w życie przedszkola rodziców,

-       promocja przedszkola,

-       rozwijanie współpracy między nauczycielami,

-       pamiątkowa kronika przedszkolaków.

 

2.     Projekt „Czyste powietrze wokół nas”

w ramach ogólnopolskiego programu przedszkolnej edukacji antytytoniowej

 

Założenia programu: 

Ochrona dzieci przed szkodliwym wpływem dymu tytoniowego. 

Program ten jest adresowany do dzieci przedszkolnych, z udziałem rodziców i opiekunów.

Stanowi on pierwsze ogniwo w cyklu programów antytytoniowych. 

Program ma charakter profilaktyczny, ale przede wszystkim ma na celu wykształcenie u dzieci świadomej postawy ochrony własnego zdrowia w sytuacjach, gdy są skazane na bezpośredni kontakt z palącymi. 

Program może być rozszerzony na środowisko lokalne.

Cele główne programu:

Wzrost kompetencji rodziców w zakresie ochrony dzieci przed ekspozycją na dym tytoniowy.

Zwiększenie umiejętności dzieci w zakresie radzenia sobie w sytuacjach, gdy przebywają w zadymionych pomieszczeniach lub gdy dorośli palą przy nich tytoń.

Program realizuje kierunek polityki MEN:

  1. Wspomaganie przez przedszkole wychowawczej roli rodziny.
  2.  Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci

Wiodące kompetencje kluczowe:

-  kompetencje społeczne i obywatelskie.

Czas trwania programu:

 Program trwa od 15.09.2023 do 20.06.2024.

Struktura programu: 

Program skierowany jest do dzieci i składał się z pięciu zajęć warsztatowych. 

W wychowaniu zdrowotnym dziecka program ten stanowi pierwszy etap nabywania wiedzy na temat szkodliwości dymu tytoniowego. Łączy się to również z poznawaniem sposobów radzenia sobie w tych sytuacjach codziennych, w których dziecko narażone jest na szkodliwe dla niego zwyczaje osób palących. W jego realizację włączeni są również rodzice, którzy otrzymają informacje dotyczące szkodliwości palenia papierosów oraz złego wpływu dymu nikotynowego na biernych palaczy – ich dzieci.

Efekt :

-       wykształcenie umiejętności rozpoznawania różnych źródeł dymów, 

-       zwiększenie wrażliwości dzieci na szkodliwość dymu papierosowego, 

-       zwiększenie wiedzy na temat skutków palenia papierosów, 

-       zwiększenie wrażliwości dzieci na miejsca, w których mogą być narażone na dym.

 

3.     Ogólnopolski  projekt „Kubusiowi Przyjaciele Natury”

Cel główny:       

Celem programu jest zachęcanie najmłodszych do dbania o środowisko naturalne, uczenie szacunku dla przyrody, ale także kształcenie dobrych nawyków w zakresie odżywiania oraz aktywnego spędzania czasu i ruchu.

Cele szczegółowe:

a)     Popularyzacja ochrony przyrody wśród przedszkolaków, ich rodziców i nauczycieli przedszkolnych.

b)     Wzrost świadomości wśród dzieci odnośnie ochrony natury.

c)     Uczenie dzieci kreatywnego myślenia, samodzielności i podejmowania inicjatyw.

d)     Zachęcanie dzieci do aktywnego spędzania czasu i ruchu.

e)     Uczenie dzieci kreatywnego myślenia, samodzielności i podejmowania inicjatyw.

Czas trwania programu:

 Program trwa od 04.11.2023 do 30.06.2024.

Wiodące kompetencje kluczowe:

-  kompetencje naukowo-techniczne,

-  kompetencje społeczne i obywatelskie.

Program realizuje kierunek polityki MEN:

  1. Wspomaganie przez przedszkole wychowawczej roli rodziny.
  2.  Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci

Opis programu:

Program polega na przeprowadzeniu przez nauczyciela zajęć tematycznych związanych z tematyką ekologii, dbania o przyrodę, aktywnego wypoczynku i ruchu. Zajęcia zrealizowane są w oparciu o dostarczone przez Organizatora materiały.

W ramach realizacji programu, najmłodsi poznają zasady dbania o środowisko naturalne, aktywnego wypoczynku i odżywiania. Nauczą się segregować odpady, wybierać odpowiednie formy ruchu oraz rozpoznawać korzyści jakie płyną ze spożywania warzyw i owoców. Wszystkie materiały edukacyjne „Kubusiowych Przyjaciół Natury” zostały skonstruowane tak by rozwijać u dzieci kreatywność i samodzielne myślenie oraz przyswajać wiedzę poprzez zabawę.

Po zrealizowaniu wszystkich scenariuszy lekcyjnych przedszkole otrzyma Certyfikat.

Efekt :

-       polaryzowanie ochrony przyrody wśród przedszkolaków, ich rodziców i nauczycieli przedszkolnych,

-       wzrost świadomości wśród dzieci odnośnie ochrony natury,

-       wyrobienie u dzieci kreatywnego myślenia, samodzielności i podejmowania inicjatyw,

-       zachęcenie dzieci do aktywnego spędzania czasu i ruchu,

-       wyrobienie nawyku segregowania odpadów,

-       kształtowanie umiejętności wybierania odpowiednich form ruchu ,

-       wdrożenie dzieci do spożywania warzyw i owoców.

 

 

4. Ogólnopolski Program Dzieciaki Mleczaki

1.     Cel główny:       

Celem programu jest wzrost świadomości dzieci na temat roli mleka i produktów mlecznych w ich diecie.

2.     Cele operacyjne:

-       Przekazanie informacji jak powstaje mleko i w jaki sposób trafia na nasze stoły.

-       Przekazanie wiedzy o rodzajach produktów mlecznych.

-       Wzrost wiedzy na temat właściwości mleka i jego wyrobów.

-       Wzbogacenie słownictwa: zdrowa dieta, witaminy, minerały.

-       Rozwijanie postaw prozdrowotnych.

3.     Czas trwania programu:

           Program trwa od 01.09.2023 do 30.11.2023.

4.     Biorąc udział w projekcie przedszkole realizuje kierunek polityki MEiN:

-  podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów .

5.     Wiodące kompetencje kluczowe:

-  kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

-     kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

-     kompetencje w zakresie inicjatywności i przedsiębiorczości.

6.     Doradztwo zawodowe:

–  zapoznanie z pracą mleczarza;

Pomysłodawcą i organizatorem projektu jest Polska Izba Mleka.

7.     Opis projektu:

„Dzieciaki Mleczaki” to bezpłatna akcja edukacyjno-informacyjna na temat mleka i jego przetworów, skierowana do dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, ich opiekunów oraz rodziców.  Organizatorzy, poprzez zabawę, chcą kształtować prawidłowe nawyki żywieniowe już od najmłodszych lat i promować mleko jako napój nie tylko zdrowy, ale też bardzo smaczny.  Program Dzieciaki Mleczaki to bezpłatna akcja realizowana przez Polską Izbę Mleka, w ramach której placówki przedszkolne mogą pozyskać wiedzę, karty pracy i inspiracje do edukacji dzieci w zakresie mleka i jego przetworów.

 

Scenariusze

1.     Zajęcia mlekiem pisane

2.     Dzień mleka w naszym przedszkolu

3.     Dzień z mlekiem

4.     Nabiał spożywamy, energię z tego mamy

  1. Każdy przedszkolak wie, co w mleku kryje się

 

 

  1. INNOWACJA PEDAGOGICZNA w zakresie edukacji przedszkolnej

ZDROWY UŚMIECH

 

 Rodzaj innowacji: metodyczno - organizacyjna

Autorzy innowacji: Barbara Zatońska

Termin realizacji: grudzień– marzec rok szkolny 2023/2024

 Miejsce realizacji: Publiczne Przedszkole w Gorzędowie.

Grupa objęta innowacją: wychowankowie przedszkola

 Celem głównym innowacji jest edukacja i profilaktyka w kierunku zdrowia jamy ustnej u dzieci w wieku przedszkolnym.

Cele szczegółowe w tym zakresie obejmują:

-       obniżenie częstotliwości  występowania  próchnicy zębów u dzieci,

-       poprawa zdrowia jamy ustnej dzieci,

-       wzrost świadomości w zakresie higieny jamy ustnej u dzieci w wieku przedszkolnym i ich rodziców,

-       nauka i utrwalenie prawidłowych nawyków higieny jamy ustnej.

Odniesienie do podstawy programowej wychowania przedszkolnego:

Program dotyczy następujących obszarów zawartych w podstawie programowej:

Kształtowanie kompetencji kluczowych

-  kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

-     kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

-     kompetencje w zakresie inicjatywności i przedsiębiorczości.

  Sposób realizacji

Innowacja pedagogiczna realizowana będzie poprzez działania organizowane podczas zajęć kierowanych i niekierowanych z wychowankami przedszkola.

Harmonogram działań:

Wprowadzenie do innowacji – grudzień 2023:

Realizacja innowacji – grudzień 2023– marzec 2024:

Zajęcia realizowane będą  raz w tygodniu .  Treść i dobór pomocy do zajęć zgodne będą z realizowanym aktualnie blokiem tematycznym. Natomiast gry i zabawy utrwalające prawidłową higienę jamy ustnej oraz prawidłowe nawyki żywieniowe sprzyjające zdrowiu zębów u dzieci będą realizowane podczas całego tygodnia.

Działania programu realizowane w przedszkolu:

-       Zajęcia z dziećmi dotyczące profilaktyki i higieny jamy ustnej.

-       Zajęcia z dziećmi dotyczące pracy i znaczenia wizyt u stomatologa.

-       Nauka prawidłowej higieny jamy ustnej.

-       Uświadomienie rodziców w kierunku profilaktyki  zdrowia jamy ustnej dzieci.

-       Przybliżenie rodzicom  i wykształcenie u dzieci właściwych nawyków żywieniowych uwzględniających skład i sposób żywienia - pory dnia, częstość i konsystencja posiłków.

-       Spotkanie z pielęgniarką środowiskową na temat  profilaktyki stomatologicznej.

-       Pokaz filmu dotyczącego higieny jamy ustnej.

-       Prowadzenie przez dzieci Dzienniczka higieny jamy ustnej.

Przewidywane efekty/ korzyści wdrożenia innowacji:

-       Objęcie trwałymi działaniami edukacyjnymi dzieci przedszkolnych w wieku 4-6 lat.

-       Prowadzona działalność edukacyjna dzięki podniesieniu świadomości zdrowotnej małych dzieci, rodziców, opiekunów  wpłynie na poprawę zachowań prozdrowotnych w odniesieniu do przestrzegania prawidłowej higieny jamy ustnej wraz z uwzględnieniem preparatów fluorkowych (past do zębów z zawartością fluoru).

-        Wykształcenie właściwych nawyków żywieniowych (rodzaj diety) uwzględniających skład i sposób żywienia (pory dnia, częstość i konsystencja posiłków).

-        Przeciwdziałanie szkodliwym nawykom mającym wpływ na stan zdrowia jamy ustnej i okolicznych tkanek przez zwrócenie uwagi rodziców i opiekunów na problemy związane z profilaktyką stomatologiczną.

-       Jako efekt projektu spodziewana jest poprawa zdrowia jamy ustnej dzieci w wieku 4-6 lat .

-       Wzrost świadomości i utrwalenie prawidłowych nawyków w zakresie higieny jamy ustnej u dzieci 4-6 letnich.