Projekty realizowane w przedszkolu w roku szkolnym 2023/2024
Nauczyciel realizujący projekty i programy: Barbara Zatońska
1. Międzynarodowy projekt „Mały Miś w Świecie Wielkiej Literatury”
pod patronatem Rzecznika Praw Dziecka
Projekt jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego oraz kierunkami polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2023/2024.
Celem głównym projektu jest rozwijanie i promowanie czytelnictwa we współpracy ze żłobkami, przedszkolami, szkołami podstawowymi, szkołami specjalnymi, szkolnymi świetlicami, bibliotekami szkolnymi i publicznymi w całej Polsce i za granicą.
Czas trwania projektu:
10.09.2023 r. - 31.05.2024 r.
Wiodące kompetencje kluczowe:
- porozumiewanie się w języku ojczystym.
Rozwijanie czytelnictwa:
- czytanie w domu i przedszkolu, prezentacja dzieciom utworów polskich pisarzy i poetów.
Opis realizacji głównego projektu:
Dzieci wraz z nauczycielem wybierają grupową maskotkę – misia (koniecznie miś/ niedźwiadek), który w roku szkolnym 2023/2024 odbędzie czytelniczą podróż po ich domach. W przedszkolu pluszak „zamieszka” w kąciku czytelniczym. Zostanie mu nadane imię i będzie obecny na zajęciach przeprowadzanych w ramach projektu w roli przewodnika po świecie literatury. Dzieci, po zapoznaniu się z daną lekturą, będą wypełniały kartę z dzienniczka Małego Misia (dołączona do materiałów).
Moduły do realizacji:
Moduł I - Czytamy razem z Małym Misiem
Moduł II – Misiowa wyspa talentów
Moduł III – Logorytmiczne misiowanki
Moduł V – Mały Miś Europejczyk
Przedszkole realizuje kierunki polityki MEiN:
1. Wspomaganie przez przedszkole wychowawczej roli rodziny – rozwijanie czytelnictwa przez przedszkole we współpracy z rodzicami, tj. zachęcanie do czytania w domu misiowi.
2. Wspomaganie przez przedszkole wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u dzieci stałych sprawności w czynieniu dobra – poszukiwanie ww. postaw w utworach literackich; proponowanie dzieciom czytania jako wartościowego sposobu spędzania czasu wolnego.
3. Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci – dobór literatury do wieku, możliwości i potrzeb dzieci, w tym specjalnych potrzeb edukacyjnych.
4. Kontynuowanie działań na rzecz poznawania polskiej kultury – prezentowanie polskiej literatury dzieciom.
5. Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych dzieci i nauczycieli.
Po zrealizowaniu projektu przedszkole otrzyma Certyfikat – Wzorowe Przedszkole.
Efekt :
- zaangażowanie rodziców w rozwój czytelnictwa wśród dzieci,
- świadomość wśród rodziców roli czytania w życiu dziecka,
- wyrabianie właściwych nawyków czytelniczych dzieci,
- wprowadzenie dzieci w świat literatury,
- tworzenie warunków do różnorodnej aktywności dzieci w toku realizacji zadań stawianych przez nauczyciela,
- budzenie zaciekawienia książką przez zabawy, piosenki, twórczość plastyczną,
- przekazanie za pośrednictwem literatury wartości moralnych,
- wykształcenie u dzieci umiejętności słuchania tekstu czytanego,
- wyrobienie samodzielności, kreatywności i innowacyjności dzieci,
- rozwinięcie kompetencji cyfrowych dzieci i nauczycieli,
- wykształcenie postaw patriotycznych dzieci,
- włączenie w życie przedszkola rodziców,
- promocja przedszkola,
- rozwijanie współpracy między nauczycielami,
- pamiątkowa kronika przedszkolaków.
2. Projekt „Czyste powietrze wokół nas”
w ramach ogólnopolskiego programu przedszkolnej edukacji antytytoniowej
Założenia programu:
Ochrona dzieci przed szkodliwym wpływem dymu tytoniowego.
Program ten jest adresowany do dzieci przedszkolnych, z udziałem rodziców i opiekunów.
Stanowi on pierwsze ogniwo w cyklu programów antytytoniowych.
Program ma charakter profilaktyczny, ale przede wszystkim ma na celu wykształcenie u dzieci świadomej postawy ochrony własnego zdrowia w sytuacjach, gdy są skazane na bezpośredni kontakt z palącymi.
Program może być rozszerzony na środowisko lokalne.
Cele główne programu:
Wzrost kompetencji rodziców w zakresie ochrony dzieci przed ekspozycją na dym tytoniowy.
Zwiększenie umiejętności dzieci w zakresie radzenia sobie w sytuacjach, gdy przebywają w zadymionych pomieszczeniach lub gdy dorośli palą przy nich tytoń.
Program realizuje kierunek polityki MEN:
- Wspomaganie przez przedszkole wychowawczej roli rodziny.
- Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci
Wiodące kompetencje kluczowe:
- kompetencje społeczne i obywatelskie.
Czas trwania programu:
Program trwa od 15.09.2023 do 20.06.2024.
Struktura programu:
Program skierowany jest do dzieci i składał się z pięciu zajęć warsztatowych.
W wychowaniu zdrowotnym dziecka program ten stanowi pierwszy etap nabywania wiedzy na temat szkodliwości dymu tytoniowego. Łączy się to również z poznawaniem sposobów radzenia sobie w tych sytuacjach codziennych, w których dziecko narażone jest na szkodliwe dla niego zwyczaje osób palących. W jego realizację włączeni są również rodzice, którzy otrzymają informacje dotyczące szkodliwości palenia papierosów oraz złego wpływu dymu nikotynowego na biernych palaczy – ich dzieci.
Efekt :
- wykształcenie umiejętności rozpoznawania różnych źródeł dymów,
- zwiększenie wrażliwości dzieci na szkodliwość dymu papierosowego,
- zwiększenie wiedzy na temat skutków palenia papierosów,
- zwiększenie wrażliwości dzieci na miejsca, w których mogą być narażone na dym.
3. Ogólnopolski projekt „Kubusiowi Przyjaciele Natury”
Cel główny:
Celem programu jest zachęcanie najmłodszych do dbania o środowisko naturalne, uczenie szacunku dla przyrody, ale także kształcenie dobrych nawyków w zakresie odżywiania oraz aktywnego spędzania czasu i ruchu.
Cele szczegółowe:
a) Popularyzacja ochrony przyrody wśród przedszkolaków, ich rodziców i nauczycieli przedszkolnych.
b) Wzrost świadomości wśród dzieci odnośnie ochrony natury.
c) Uczenie dzieci kreatywnego myślenia, samodzielności i podejmowania inicjatyw.
d) Zachęcanie dzieci do aktywnego spędzania czasu i ruchu.
e) Uczenie dzieci kreatywnego myślenia, samodzielności i podejmowania inicjatyw.
Czas trwania programu:
Program trwa od 04.11.2023 do 30.06.2024.
Wiodące kompetencje kluczowe:
- kompetencje naukowo-techniczne,
- kompetencje społeczne i obywatelskie.
Program realizuje kierunek polityki MEN:
- Wspomaganie przez przedszkole wychowawczej roli rodziny.
- Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci
Opis programu:
Program polega na przeprowadzeniu przez nauczyciela zajęć tematycznych związanych z tematyką ekologii, dbania o przyrodę, aktywnego wypoczynku i ruchu. Zajęcia zrealizowane są w oparciu o dostarczone przez Organizatora materiały.
W ramach realizacji programu, najmłodsi poznają zasady dbania o środowisko naturalne, aktywnego wypoczynku i odżywiania. Nauczą się segregować odpady, wybierać odpowiednie formy ruchu oraz rozpoznawać korzyści jakie płyną ze spożywania warzyw i owoców. Wszystkie materiały edukacyjne „Kubusiowych Przyjaciół Natury” zostały skonstruowane tak by rozwijać u dzieci kreatywność i samodzielne myślenie oraz przyswajać wiedzę poprzez zabawę.
Po zrealizowaniu wszystkich scenariuszy lekcyjnych przedszkole otrzyma Certyfikat.
Efekt :
- polaryzowanie ochrony przyrody wśród przedszkolaków, ich rodziców i nauczycieli przedszkolnych,
- wzrost świadomości wśród dzieci odnośnie ochrony natury,
- wyrobienie u dzieci kreatywnego myślenia, samodzielności i podejmowania inicjatyw,
- zachęcenie dzieci do aktywnego spędzania czasu i ruchu,
- wyrobienie nawyku segregowania odpadów,
- kształtowanie umiejętności wybierania odpowiednich form ruchu ,
- wdrożenie dzieci do spożywania warzyw i owoców.
4. Ogólnopolski Program Dzieciaki Mleczaki
1. Cel główny:
Celem programu jest wzrost świadomości dzieci na temat roli mleka i produktów mlecznych w ich diecie.
2. Cele operacyjne:
- Przekazanie informacji jak powstaje mleko i w jaki sposób trafia na nasze stoły.
- Przekazanie wiedzy o rodzajach produktów mlecznych.
- Wzrost wiedzy na temat właściwości mleka i jego wyrobów.
- Wzbogacenie słownictwa: zdrowa dieta, witaminy, minerały.
- Rozwijanie postaw prozdrowotnych.
3. Czas trwania programu:
Program trwa od 01.09.2023 do 30.11.2023.
4. Biorąc udział w projekcie przedszkole realizuje kierunek polityki MEiN:
- podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów .
5. Wiodące kompetencje kluczowe:
- kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
- kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
- kompetencje w zakresie inicjatywności i przedsiębiorczości.
6. Doradztwo zawodowe:
– zapoznanie z pracą mleczarza;
Pomysłodawcą i organizatorem projektu jest Polska Izba Mleka.
7. Opis projektu:
„Dzieciaki Mleczaki” to bezpłatna akcja edukacyjno-informacyjna na temat mleka i jego przetworów, skierowana do dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, ich opiekunów oraz rodziców. Organizatorzy, poprzez zabawę, chcą kształtować prawidłowe nawyki żywieniowe już od najmłodszych lat i promować mleko jako napój nie tylko zdrowy, ale też bardzo smaczny. Program Dzieciaki Mleczaki to bezpłatna akcja realizowana przez Polską Izbę Mleka, w ramach której placówki przedszkolne mogą pozyskać wiedzę, karty pracy i inspiracje do edukacji dzieci w zakresie mleka i jego przetworów.
Scenariusze
1. Zajęcia mlekiem pisane
2. Dzień mleka w naszym przedszkolu
3. Dzień z mlekiem
4. Nabiał spożywamy, energię z tego mamy
- Każdy przedszkolak wie, co w mleku kryje się
- INNOWACJA PEDAGOGICZNA w zakresie edukacji przedszkolnej
ZDROWY UŚMIECH
Rodzaj innowacji: metodyczno - organizacyjna
Autorzy innowacji: Barbara Zatońska
Termin realizacji: grudzień– marzec rok szkolny 2023/2024
Miejsce realizacji: Publiczne Przedszkole w Gorzędowie.
Grupa objęta innowacją: wychowankowie przedszkola
Celem głównym innowacji jest edukacja i profilaktyka w kierunku zdrowia jamy ustnej u dzieci w wieku przedszkolnym.
Cele szczegółowe w tym zakresie obejmują:
- obniżenie częstotliwości występowania próchnicy zębów u dzieci,
- poprawa zdrowia jamy ustnej dzieci,
- wzrost świadomości w zakresie higieny jamy ustnej u dzieci w wieku przedszkolnym i ich rodziców,
- nauka i utrwalenie prawidłowych nawyków higieny jamy ustnej.
Odniesienie do podstawy programowej wychowania przedszkolnego:
Program dotyczy następujących obszarów zawartych w podstawie programowej:
Kształtowanie kompetencji kluczowych
- kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
- kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
- kompetencje w zakresie inicjatywności i przedsiębiorczości.
Sposób realizacji
Innowacja pedagogiczna realizowana będzie poprzez działania organizowane podczas zajęć kierowanych i niekierowanych z wychowankami przedszkola.
Harmonogram działań:
Wprowadzenie do innowacji – grudzień 2023:
Realizacja innowacji – grudzień 2023– marzec 2024:
Zajęcia realizowane będą raz w tygodniu . Treść i dobór pomocy do zajęć zgodne będą z realizowanym aktualnie blokiem tematycznym. Natomiast gry i zabawy utrwalające prawidłową higienę jamy ustnej oraz prawidłowe nawyki żywieniowe sprzyjające zdrowiu zębów u dzieci będą realizowane podczas całego tygodnia.
Działania programu realizowane w przedszkolu:
- Zajęcia z dziećmi dotyczące profilaktyki i higieny jamy ustnej.
- Zajęcia z dziećmi dotyczące pracy i znaczenia wizyt u stomatologa.
- Nauka prawidłowej higieny jamy ustnej.
- Uświadomienie rodziców w kierunku profilaktyki zdrowia jamy ustnej dzieci.
- Przybliżenie rodzicom i wykształcenie u dzieci właściwych nawyków żywieniowych uwzględniających skład i sposób żywienia - pory dnia, częstość i konsystencja posiłków.
- Spotkanie z pielęgniarką środowiskową na temat profilaktyki stomatologicznej.
- Pokaz filmu dotyczącego higieny jamy ustnej.
- Prowadzenie przez dzieci Dzienniczka higieny jamy ustnej.
Przewidywane efekty/ korzyści wdrożenia innowacji:
- Objęcie trwałymi działaniami edukacyjnymi dzieci przedszkolnych w wieku 4-6 lat.
- Prowadzona działalność edukacyjna dzięki podniesieniu świadomości zdrowotnej małych dzieci, rodziców, opiekunów wpłynie na poprawę zachowań prozdrowotnych w odniesieniu do przestrzegania prawidłowej higieny jamy ustnej wraz z uwzględnieniem preparatów fluorkowych (past do zębów z zawartością fluoru).
- Wykształcenie właściwych nawyków żywieniowych (rodzaj diety) uwzględniających skład i sposób żywienia (pory dnia, częstość i konsystencja posiłków).
- Przeciwdziałanie szkodliwym nawykom mającym wpływ na stan zdrowia jamy ustnej i okolicznych tkanek przez zwrócenie uwagi rodziców i opiekunów na problemy związane z profilaktyką stomatologiczną.
- Jako efekt projektu spodziewana jest poprawa zdrowia jamy ustnej dzieci w wieku 4-6 lat .
- Wzrost świadomości i utrwalenie prawidłowych nawyków w zakresie higieny jamy ustnej u dzieci 4-6 letnich.