Międzynarodowy projekt edukacyjny wspierający rozwój czytelnictwa w roku szkolnym 2024/2025
„Czytam z klasą – Lekturki spod chmurki”
Edycja VI
Uczniowie objęci działaniami:
Uczniowie klas I-III Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Gorzędowie.
Termin realizacji:
Od 1 października 2024 roku do 30 czerwca 2025 roku.
Projekt "CZYTAM Z KLASĄ lekturki spod chmurki" został stworzony z myślą
o zachęceniu uczniów do czytania książek, w tym lektur szkolnych.
Cele projektu:
rozbudzanie u uczniów ciekawości literackiej,
rozwijanie aktywności czytelniczej,
doskonalenie czytania ze zrozumieniem oraz aktywnego słuchania,
zachęcanie rodziców do czytania dzieciom,
pogłę bianie wiedzy na temat radzenia sobie z emocjami,
kształtowanie u uczniów postaw empatii i samoakceptacji,
integracja zespołu klasowego,
współpraca placówek oświatowych z terenu całego kraju i zagranicznych szkół polonijnych,
wspieranie rozwoju nauki języka polskiego i oświaty polskiej za granicą.
Projekt składa się z trzech modułów:
I MODUŁ od 01.10.2024r. do 31.12.2024r.
RADOŚĆ I SZCZĘŚCIE
II MODUŁ od 01.01.2025r. do 31.03.2025r.
SMUTEK I ZŁOŚĆ
III MODUŁ od 01.04.2025r. do 31.05.2025r.
STRACH I ODWAGA
Do każdego modułu podane są propozycje lektur. Spośród zadań zaproponowanych do każdego modułu, wspólnie z uczniami nauczyciel wybiera co najmniej CZTERY (jedno obowiązkowe udostępnione po rozpoczęciu danego modułu oraz trzy dowolne), które zostaną zrealizowane przez uczniów w danej klasie.
Zadania projektowe:
Moduł I
- W LEKTURNIKU pokolorujcie okładkę, podpiszcie się i uzupełnijcie strony związane z pierwszą przeczytaną lekturą.
- Wspólnie lub w grupach zaprojektujcie i wykonajcie grę planszową na podstawie lektury. Podzielcie się zadaniami: tworzenie planszy, kart z pytaniami, pionków itp. Zagrajcie razem w gotową grę.
- W grupach lub wspólnie wykonajcie trójwymiarowy model wybranej sceny z lektury. Użyjcie kartonów, klocków lub innych ciekawych materiałów.
- Zorganizujcie “Festiwal książkowy”. Zaproście do udziału inne klasy. Każda grupa uczniów prezentuje fragment wybranej lektury, wykonuje skecz lub tworzy krótkie przedstawienie na jej podstawie.
- Zróbcie kapsułę czasu z przedmiotami i rysunkami związanymi z lekturą. Kapsułę można otworzyć po kilku miesiącach lub latach, aby przypomnieć sobie książkę.
- Zaplanujcie i zorganizujcie inne, kreatywne zadanie dowolne, związane z utrwaleniem treści czytanej przez Was książki.
- Za zgodą rodziców możliwe jest umieszczanie dokumentacji fotograficznej z realizacji zajęć na fanepagea’u projektu „Klasa w terenie” na portalu FACEBOOK.
Moduł II
- W LEKTURNIKU uzupełnijcie strony związane z drugą przeczytaną lekturą.
- Zróbcie klasowe „koło fortuny” z pytaniami dotyczącymi czytanej lektury. Użyjcie go do quizów, aby sprawdzać wiedzę o książce w zabawny sposób.
- Zbudujcie model świata z lektury. W grupach wykonajcie modele miejsc, które w niej występowały. Użyjcie kartonów, plasteliny, papieru itp. Na koniec połączcie wszystkie modele, tworząc całą scenerię książki.
- W grupach lub indywidualnie zaprojektuje swoją wersję okładki do lektury. Użyjcie różnych materiałów: farb, kolorowego papieru, tkanin itp. Zorganizujcie wystawę okładek.
- Podzielcie się na grupy i przygotujcie krótkie scenki na podstawie przeczytanej lektury. Każda grupa niech odpowiada za inną scenę. Wspólnie zróbcie rekwizyty i dekoracje.
- W Międzynarodowym Dniu Teatru (27 marca) zaprezentujcie swój spektakl.
- Zaplanujcie i zorganizujcie inne, kreatywne zadanie dowolne, związane z utrwaleniem treści czytanej przez Was książki.
Moduł III
- W LEKTURNIKU uzupełnijcie strony związane z trzecią przeczytaną lekturą.
- Stwórzcie mapę przedstawiającą ważne miejsca z lektury. Na mapie zaznaczcie, gdzie miały miejsce kluczowe wydarzenia i dodajcie rysunki oraz/lub opisy.
- Wykonajcie "lekturę na wieszaku" lub “lekturę w pudełku”.
- Narysujcie duży kontur wybranej postaci z lektury, a następnie wypełnijcie go rysunkami przedstawiającymi różne przygody, które przeżywała ta postać. Możecie podzielić się na grupy i wykonać to zadanie wspólnie.
- Przygotujcie tablicę (np. korkową), na której umieścicie zdjęcia, rysunki i opisy bohaterów lektury i ich przygody. Każdy element powinien być dobrze oznaczony.
- Zaplanujcie i zorganizujcie inne, kreatywne zadanie dowolne, związane z utrwaleniem treści czytanej przez Was książki.
Dodatkowe szczegóły na temat pracy z projektem będą na bieżąco zamieszczane w grupie
"CZYTAM Z KLASĄ - edycja VI - międzynarodowy projekt edukacyjny". Grupa na Facebooku służy do dzielenia się pomysłami, inspirowania siebie nawzajem, nawiązywania współpracy. Wstawianie zdjęć z realizacji projektu na grupę jest dobrowolne.
Olga Richter
Magdalena Cimcioch
Lena Gaworska