Międzynarodowy projekt edukacyjny wspierający rozwój czytelnictwa w roku szkolnym 2024/2025

„Czytam z klasą – Lekturki spod chmurki”

Edycja VI

 

Uczniowie objęci działaniami:

Uczniowie klas I-III Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Gorzędowie.

 

Termin realizacji:

Od 1 października 2024 roku do 30 czerwca 2025 roku.

 

Projekt "CZYTAM Z KLASĄ lekturki spod chmurki" został stworzony z myślą

o zachęceniu uczniów do czytania książek, w tym lektur szkolnych.

 

Cele projektu:

­   rozbudzanie u uczniów ciekawości literackiej,

­   rozwijanie aktywności czytelniczej,

­   doskonalenie czytania ze zrozumieniem oraz aktywnego słuchania,

­   zachęcanie rodziców do czytania dzieciom,

­   pogłę bianie wiedzy na temat radzenia sobie z emocjami,

­   kształtowanie u uczniów postaw empatii i samoakceptacji,

­   integracja zespołu klasowego,

­   współpraca placówek oświatowych z terenu całego kraju i zagranicznych szkół polonijnych,

­   wspieranie rozwoju nauki języka polskiego i oświaty polskiej za granicą. 

 

Projekt składa się z trzech modułów:

I MODUŁ od 01.10.2024r. do 31.12.2024r.

RADOŚĆ I SZCZĘŚCIE

 

II MODUŁ od 01.01.2025r. do 31.03.2025r.

SMUTEK I ZŁOŚĆ

III MODUŁ od 01.04.2025r. do 31.05.2025r.

STRACH I ODWAGA

 

Do każdego modułu podane są propozycje lektur. Spośród zadań zaproponowanych do każdego modułu, wspólnie z uczniami nauczyciel wybiera co najmniej CZTERY (jedno obowiązkowe udostępnione po rozpoczęciu danego modułu oraz trzy dowolne), które zostaną zrealizowane przez uczniów w danej klasie.

 

Zadania projektowe:

 

Moduł I

  1. W LEKTURNIKU pokolorujcie okładkę, podpiszcie się i uzupełnijcie strony związane z pierwszą przeczytaną lekturą.
  2. Wspólnie lub w grupach zaprojektujcie i wykonajcie grę planszową na podstawie lektury. Podzielcie się zadaniami: tworzenie planszy, kart z pytaniami, pionków itp. Zagrajcie razem w gotową grę.
  3. W grupach lub wspólnie wykonajcie trójwymiarowy model wybranej sceny z lektury. Użyjcie kartonów, klocków lub innych ciekawych materiałów.
  4. Zorganizujcie “Festiwal książkowy”. Zaproście do udziału inne klasy. Każda grupa uczniów prezentuje fragment wybranej lektury, wykonuje skecz lub tworzy krótkie przedstawienie na jej podstawie.
  5. Zróbcie kapsułę czasu z przedmiotami i rysunkami związanymi z lekturą. Kapsułę można otworzyć po kilku miesiącach lub latach, aby przypomnieć sobie książkę.
  6. Zaplanujcie i zorganizujcie inne, kreatywne zadanie dowolne, związane z utrwaleniem treści czytanej przez Was książki.
  7. Za zgodą rodziców możliwe jest umieszczanie dokumentacji fotograficznej z realizacji zajęć na fanepagea’u projektu „Klasa w terenie” na portalu FACEBOOK.

 

Moduł II

  1. W LEKTURNIKU uzupełnijcie strony związane z drugą przeczytaną lekturą.
  2. Zróbcie klasowe „koło fortuny” z pytaniami dotyczącymi czytanej lektury. Użyjcie go do quizów, aby sprawdzać wiedzę o książce w zabawny sposób.
  3. Zbudujcie model świata z lektury. W grupach wykonajcie modele miejsc, które w niej występowały. Użyjcie kartonów, plasteliny, papieru itp. Na koniec połączcie wszystkie modele, tworząc całą scenerię książki.
  4. W grupach lub indywidualnie zaprojektuje swoją wersję okładki do lektury. Użyjcie różnych materiałów: farb, kolorowego papieru, tkanin itp. Zorganizujcie wystawę okładek.
  5. Podzielcie się na grupy i przygotujcie krótkie scenki na podstawie przeczytanej lektury. Każda grupa niech odpowiada za inną scenę. Wspólnie zróbcie rekwizyty i dekoracje.
  6. W Międzynarodowym Dniu Teatru (27 marca) zaprezentujcie swój spektakl.
  7. Zaplanujcie i zorganizujcie inne, kreatywne zadanie dowolne, związane z utrwaleniem treści czytanej przez Was książki.

 

Moduł III

  1. W LEKTURNIKU uzupełnijcie strony związane z trzecią przeczytaną lekturą.
  2. Stwórzcie mapę przedstawiającą ważne miejsca z lektury. Na mapie zaznaczcie, gdzie miały miejsce kluczowe wydarzenia i dodajcie rysunki oraz/lub opisy.
  3. Wykonajcie "lekturę na wieszaku" lub “lekturę w pudełku”.
  4. Narysujcie duży kontur wybranej postaci z lektury, a następnie wypełnijcie go rysunkami przedstawiającymi różne przygody, które przeżywała ta postać. Możecie podzielić się na grupy i wykonać to zadanie wspólnie.
  5. Przygotujcie tablicę (np. korkową), na której umieścicie zdjęcia, rysunki i opisy bohaterów lektury i ich przygody. Każdy element powinien być dobrze oznaczony.
  6. Zaplanujcie i zorganizujcie inne, kreatywne zadanie dowolne, związane z utrwaleniem treści czytanej przez Was książki.

 

Dodatkowe szczegóły na temat pracy z projektem będą na bieżąco zamieszczane w grupie

"CZYTAM Z KLASĄ - edycja VI - międzynarodowy projekt edukacyjny". Grupa na Facebooku służy do dzielenia się pomysłami, inspirowania siebie nawzajem, nawiązywania współpracy. Wstawianie zdjęć z realizacji projektu na grupę jest dobrowolne.

 

                                                                                              Olga Richter

Magdalena Cimcioch

Lena Gaworska