Innowacja matematyczna:

„Tabliczka mnożenia – Królową liczenia”

Głównym celem innowacji jest

  • popularyzowanie matematyki wśród uczniów;
  • rozwijanie i pogłębianie umiejętności matematycznych. 

Innowacja jest skierowana do uczniów klas III – VIII.

Uczenie się tabliczki mnożenia na pamięć sprawia uczniom wiele trudności, niektóre dzieci potrzebują dużo czasu, żeby przyswoić tę wiedzę, inne przyswajają ją na chwilę a potem zapominają. Jedynym sposobem na trwałe zakodowanie tabliczki mnożenia jest jej częste powtarzanie. Uczniowie jednak są zniechęceni i potrzebują motywacji do ćwiczeń.
Najskuteczniejszą metodą jest nauka przez zabawę. W trakcie gier i zabaw odbywają się tak intensywne ćwiczenia, że nawet dzieci o słabej pamięci są w stanie zrozumieć tabliczki mnożenia.  Oprócz pracy na lekcjach i zajęciach dydaktyczno – wyrównawczych, zostanie zorganizowany „kącik tabliczki mnożenia”. Będą się w nim znajdować różnego rodzaju gry i karty pracy. Uczniowie  będą mogli w wyznaczonym czasie grać i bawić się, ćwicząc przy tym tabliczkę mnożenia. W ramach innowacji  będą ogłoszone różne konkursy związane z tabliczką mnożenia. W ostatnim dniu trwania innowacji będzie ogłoszony Dzień Tabliczki Mnożenia, w którym uczniowie na forum przedstawią efekty swojej pracy, a następnie odbędzie się wielki turniej.

                                                                                               Autorzy: Sylwia Możdżeń i Agata Justyna Rozpończyk

 

Innowacja pedagogiczna „Z kulturą na TY”.

Cel główny: Zaszczepienie u uczniów chęci obcowania z różnymi formami kultury.

Rodzaj innowacji: programowo-metodyczna

Grupa objęta innowacją: wychowankowie przedszkola oraz uczniowie.

Autorzy: Maja Bielecka , Sylwia Możdżeń. 

Założeniem innowacji jest rozbudzenie  wrażliwości artystycznej, świadomości twórczej oraz artystycznej interpretacji realnej rzeczywistości przez pryzmat wyobraźni dzieci i młodzieży. Wszechstronny rozwój ucznia skierowany będzie na poszerzenie wiedzy, umiejętności, kompetencji z dziedzin sztuki. Innowacja realizowana będzie w  formie  ćwiczeń, wykładów i zadań uwzględniających kreatywność, swobodę wypowiedzi plastycznej uczniów. Ważnym argumentem przemawiającym za sensem tej innowacji jest występowanie u dzieci i młodzieży naturalnej potrzeby ciekawości, odkrywania i kreatywnego działania twórczego. 

W ramach innowacji zaplanowano 5 działań:

Konkurencja plastyczna

Spotkanie z gościem- muzykiem

Wystawienie przedstawienia teatralnego „Czerwony Kapturek”

Artystyczne warsztaty świąteczne

Konkurs „Żywe obrazy”.

Innowacja pedagogiczna „Inspiracja- rozwój, nauka, relacje”

Cel główny: Samopoznanie, budowanie zdrowej samooceny.

Rodzaj innowacji: programowo-metodyczna

Grupa objęta innowacją: uczniowie klasy VII

Autorzy: Maja Bielecka – wychowawca klasy VII 

Lepsze poznanie samego siebie jest niezwykle ważne. Wpływa na nasz rozwój, na naszą samoocenę. Poznając siebie, poznajemy, o co nam w życiu chodzi, co chcemy w nim osiągnąć. Znając siebie możemy nadać naszemu życiu kierunek. Młodzi ludzie często nie mają takich przemyśleń, żyją chwilą, nie martwią się przyszłością. Nie zastanawiają się, jak postrzegają ich inni. Samopoznanie to nic innego, jak stawianie sobie pytań, aby poznać kawałek siebie. Kawałek skleić z kawałkiem, aż powstanie nam obraz ukształtowanego człowieka, który wie czego chce, jakie ma możliwości i czego chciałby uniknąć. Innowacja ta opiera się na Samopoznaniu, czyli psychologicznej praktyce uważności, w której stawiamy pytania na swój temat. Obszar Nauka to zadania, które mają pokazać uczniom , w jaki sposób mogą się efektywnie uczyć oraz mają na celu pobudzić ich ciekawość. Obszar Relacje, to zadania które mają ułatwić nawiązywanie relacji. 

Na innowację składa się cykl zadań, które będą prezentowane i omawiane podczas 10 minut z zajęć  z wychowawcą w klasie VII. Zadania ta zostały podzielone na trzy obszary aktywności : relacje, nauka, rozwój. Zadania zostają umieszczone na kartach. W każdym tygodniu uczeń otrzymuje kartę z zadaniem, które towarzyszy mu przez kolejny tydzień. Uczniowie zakładają specjalne zeszyty, w których to będą wklejać karty z zadaniem oraz notować wnioski z ich realizacji. Realizacje zadań oraz wnioski omawiamy wspólnie na przyszły tydzień po wykonaniu zadania lub indywidualnie z każdym uczniem.

Te wszystkie zadania mają na celu zainspirować uczniów. Mam nadzieję, że  dzięki nim nauczą się lepiej rozumieć siebie oraz innych. Wzmocnią poczucie własnej wartości, a także uważność. Rozwiną umiejętność komunikacji oraz nawiązywania i utrzymywania pozytywnych relacji.

 

  Innowacja pedagogiczna „ Jak zrozumieć ten KOSMOS?”

Rodzaj innowacji: programowo-metodyczna

Grupa objęta innowacją: chętni uczniowie klas IV-VIII  posiadający trudności w sprostaniu wymaganiom edukacyjnym.

Autorzy: Maja Bielecka – psycholog szkolny

 Cel główny: Celem zajęć jest podniesienie skuteczności uczenia się uczniów, osiągania sukcesów edukacyjnych na miarę  ich możliwości edukacyjnych oraz wspomaganie w pokonywaniu trudności w nauce.

  Na innowację składa się cykl 5 spotkań, które będą odbywać się po zajęciach lekcyjnych raz w miesiącu w wyznaczonych dniach. Podczas każdego spotkania uczniowie będą zabierani na inną ” planetę”. Zajęcia będą mieć formę mieszaną. Pierwsza część każdych z zajęć będzie przyjmować formę wykładu , na którym będą przedstawione najbardziej istotne informacje dotyczące danego zagadnienia, umiejętności – planety oraz części praktycznej, która będzie opierać się na ćwiczeniach.

W ramach innowacji odbędą się następujące zajęcia :

Gwiazdozbiór Koncentracji

Planeta Uczenia się

Księżyc Błądzenia

Planeta Motywacji

Gwiazdozbiór Pamięci.

 

PROJEKT EDUKACYJNY:

 „Z ortografią i interpunkcją za pan brat"

RODZAJ PROJEKTU: projekt szkolny,  przedmiotowy – język polski

CEL OGÓLNY PROJEKTU:                                                                                                           

   Kształcenie umiejętności zastosowania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu ortografii i interpunkcji;

 Wyrabianie u uczniów samodzielności, samokontroli, samodyscypliny, rozumienia potrzeby pracy nad ortografią;

 Podstawowym zadaniem nauki ortografii jest osiągnięcie przez uczniów umiejętności nawyku poprawnego pisania oraz kontroli własnego tekstu. Często uczniowie znają zasady  ortograficzne, a nie umieją zastosować ich w zapisanych wyrazach. Podczas ćwiczeń uczeń nabywa nawyku poprawnego pisania wyrazów.

 Projekt skierowany jest do uczniów klasy czwartej. Głównym celem jest utworzenie klasowego słownika ortograficznego. W słowniku tym znajdą się wyrazy, których pisownia sprawiła uczniom problem np. wyrazy błędnie napisane i poprawione przez nauczyciela w wypracowaniu, poprawione teksty dyktand, błędy poprawione przez nauczyciela w zeszycie przedmiotowym (niekoniecznie w zeszycie do języka polskiego).

 Autor: Anna Matyja

 

PROJEKT EDUKACYJNY KREATYWNE PRACE PLASTYCZNE 2022/23

RODZAJ PROJEKTU: Międzynarodowy projekt edukacyjny

I. Cele projektu

1. Cele główne:

Zaspokajanie naturalnej potrzeby tworzenia sztuki, wyzwalanie ekspresji twórczej i wspieranie harmonijnego rozwoju oraz kreatywności uczestników poprzez działania plastyczne.

 * Arteterapia rozwojowa dla dzieci oraz profilaktyka zdrowia psychicznego.

 Inicjowanie i promowanie twórczości plastycznej we współpracy z nauczycielami/pedagogami/terapeutami prowadzącymi projekt.

 2. Cele szczegółowe:

 Prowadzenie twórczych działań plastycznych wspierających rozwój, a szczególnie motoryki małej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, integracji sensorycznej, spostrzegania, pamięci, uwagi i mowy.

Zaspokajanie naturalnej potrzeby tworzenia i aktywności plastycznej w zakresie eksperymentowania z różnymi materiałami, narzędziami i technikami plastycznymi, nabywania doświadczeń i polisensorycznego poznawania stymulującego rozwój.

Rozwijanie wyobraźni i kreatywności.

 Tworzenie prac plastycznych inspirowanych przyrodą, naturą i najbliższym otoczeniem za pomocą różnych technik rysunkowych, malarskich, graficznych, papierowych i mieszanych.

 Rozwijanie samodzielności, wzmacnianie poczucia sprawczości i wiary we własne możliwości.

 Kształtowanie postaw proekologicznych poprzez recykling plastyczny oraz wykluczenie materiałów zawierających plastik.

 II. CZAS TRWANIA PROJEKTU

 1. Projekt jest organizowany w roku szkolnym 2022/2023 - III edycja.

 2. Data rozpoczęcia projektu - 09.2022 r., data zakończenia projektu -  05.2023 r.

 Wykonawca: Joanna Janoch

 

Innowacja pedagogiczna w świetlicy szkolnej
„Obserwujemy i eksperymentujemy”

 

Celem innowacji jest rozwijanie zainteresowań, rozbudzanie naukowej pasji poprzez pokazanie, że nauka to fascynująca przygoda i może być świetną zabawą. Proponowane zajęcia mają również na celu rozwijanie umiejętności logicznego, kreatywnego myślenia i wyciągania wniosków. Poprzez innowacyjne formy zajęć rozbudzona zostanie ciekawość świata, potrzeba rozwijania zainteresowań i aktywności, zdobywania nowej wiedzy i poznawania zmian w otaczającym środowisku.
Świetlica szkolna jest doskonałym miejscem do realizacji zabaw badawczych i eksperymentów.

Zajęcia badawcze będą obejmowały pięć grup tematycznych:
1. Świat roślin i zwierząt
2
. Co się kryje w kropli wody?
3
. Elektryczność i magnetyzm
4
. Ciekawostki o powietrzu
5
. Myślimy ekologicznie, czyli „Drugie życie odpadów”
 Formy i metody pracy
Podczas trwania innowacji wykorzystywane będą różnorodne formy i metody pracy, dostosowane do poziomu wiedzy i możliwości uczniów.

Dzięki proponowanym zajęciom, dzieci poprzez zabawę i samodzielne działanie poznają fascynujący świat nauki oraz będą mieli możliwość rozwijania zainteresowań oraz rozbudzania ciekawości poznawczej.

 

Innowacja pedagogiczna „Żyję zdrowo na sportowo - Aktywny rok szkolny”

 

Rodzaj innowacji: organizacyjno – metodyczna

Grupa objęta innowacją: Innowacja skierowana jest do uczniów klas IV-VIII

 Autor: Karolina Olejnik

 Cele innowacji:                                                                                                                                     

Głównym celem innowacji jest zapoznanie i przybliżenie różnych form aktywności ruchowej, możliwych do kontynuowania w życiu dorosłym, oraz  pokazanie alternatywnych sposobów spędzania wolnego czasu i prozdrowotnej zabawy w grupie lub rodzinie oraz rozbudzenie w uczniach sportowych pasji.                                                                                   

Cele szczegółowe:                                                                                                                       

- propagowanie zdrowego stylu życia

- zainteresowanie uczniów kulturą fizyczną i rekreacją                                                                         

- tworzenie pozytywnych postaw wobec aktywności ruchowej;

- kształtowanie sprawności ogólnej i specjalnej;

- wdrażanie do  uczestnictwa w sporcie 

- dbałość o sprawność fizyczną i zdrowie

- kształtowanie właściwych postaw i zachowań sportowych, etycznych i moralnych

- integracja uczniów

 W ramach innowacji będą odbywały się przedsięwzięcia promujące aktywny styl życia, oraz pokazujące różne formy aktywności fizycznej.                                                                               

Metody  i formy realizacji:

-wycieczki i wyjazdy o charakterze sportowym  

-zajęcia sportowe dla uczniów i rodziców 

-rajd rowerowy

Innowacja pedagogiczna „Zostań Mistrzem – Gra o wszystko”

Rodzaj innowacji: organizacyjno – metodyczna

Grupa objęta innowacją: Innowacja skierowana jest do uczniów klas IV-VIII

Autor: Karolina Olejnik, Joanna Janoch

 Cele innowacji:

Głównym celem innowacji jest kształtowanie właściwych postaw i zachowań sportowych (współdziałanie w zespole, gra „fair-play”),

Cele szczegółowe:   - kształtowanie postaw współdziałania zespołowe współodpowiedzialności,                                                                   

- propagowanie zdrowego stylu  życia

- kształtowanie sprawności ogólnej i specjalnej; 

-aktywne i twórcze zagospodarowanie przerw i wdrażanie do pracy zespołowej

- wdrażanie do  uczestnictwa w sporcie - dbałość o sprawność fizyczną i zdrowie

-kształtowanie właściwych postaw i zachowań sportowych, etycznych i moralnych

- integracja uczniów.

- wyrabianie poczucia własnej wartości, sprawiedliwości i kultury osobistej oraz szacunku do innych osób, zwłaszcza słabszych i mniej sprawnych,

-usprawnianie motoryki dużej i małej,

Innowacja pedagogiczna realizowana będzie podczas działania organizowane podczas przerw szkolnych polegające na  współzawodnictwie  indywidualnym i zespołowym. Uczniowie biorący udział w innowacji podczas przerw będą  wykonywać różne zadania  sprawnościowe, zręcznościowe, jak i intelektualne (indywidualnie lub zespołowo) . Po każdej konkurencji uczeń, która najsłabiej poradził sobie z danym zadaniem odpada z dalszej rywalizacji i przechodzi do strefy kibica. Uczeń który pozostanie w zabawie  do samego końca i wyeliminuje innych rywali wygrywa  zabawę. Metody  i formy realizacji: gry ruchowe, sprawnościowe, gry i zadania intelektualne, gry zręcznościowe, zadania bazujące na losowości.

 

Ogólnopolski projekt edukacyjno- społeczny 

organizowany przez Szkołę Podstawową nr 1 w Sochaczewie 

Koordynatorzy projektu w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Gorzędowie:

- Magdalena Cimcioch

-Maja Bielecka

-Sylwia Możdżeń 

Cele projektu:

- uwrażliwienie uczniów i wychowanków na obecność i problemy osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

- rozwijanie empatii wobec osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

- kształtowanie tolerancji wobec osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

- poszerzenie wiedzy uczniów i wychowanków z zakresu różnego rodzaju niepełnosprawności

- likwidowanie uprzedzeń wobec osób niepełnosprawnych

- przygotowanie do rzeczywistego współuczestnictwa z osobami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w życiu codziennym

 Termin realizacji projektu:      

5.09.2022-15.05.2023r

 Harmonogram działań:

 Organizacja Międzynarodowego Dnia Niesłyszących  (Zorganizowanie akcji: „Przerwa ciszy”, roznoszenie ulotek informacyjnych)

wrzesień

 Udział w kampanii społecznej z okazji Międzynarodowego Dnia Białej Laski „Ja nie widzę Ciebie, Ty zobacz mnie!”

październik

 Stworzenie gazetki na korytarzu szkolnym na temat zaburzeń ze spektrum autyzmu

listopad

 Organizacja Międzynarodowego Dnia Osób Niepełnosprawnych (3.12) „Długa przerwa ze zmysłami” - warsztaty dla klas 1-3

grudzień

 Organizacja konkursu plastycznego „Każdy ma swój Everest"

styczeń

 Przeprowadzenie rady szkoleniowej, dotyczącej funkcjonowania osób z autyzmem.

luty

 Organizacja Dnia Zespołu Downa – Prelekcja filmu dokumentalnego „Mój ekstrachromosom i ja” (kl.7-8). Organizacja dnia kolorowej skarpetki.

marzec

 Światowy Dzień Świadomości Autyzmu 02.04 – prelekcja, czytanie najmłodszym uczniom i wychowankom opowiadania „Czarodziejka” Joanny Chmielewskiej

kwiecień

 Dzień walki z dyskryminacją osób niepełnosprawnych – Tworzenie klasowych zasad savoir vivre wobec osób niepełnosprawnych.

  • Sprawozdanie z realizacji projektu

maj

Magdalena Cimcioch

Maja Bielecka

Sylwia Możdżeń

 

Innowacje, projekty i programy realizowane w Publicznym Przedszkolu w Gorzędowie w roku szkolnym 2022/2023

     Innowacja pedagogiczna Czytające Przedszkolaki 

Rodzaj innowacji: metodyczno - organizacyjna

Termin realizacji: wrzesień – maj rok szkolny 2022/2023

 Celem głównym innowacji było nabywanie umiejętności czytania przez dzieci w wieku przedszkolnym

Cele szczegółowe w tym zakresie obejmowały:
1.  Stymulacja ogólnego rozwoju dziecka
2.  Aktywizacja obszarów warunkujących proces czytania:
- percepcja wzrokowa
- percepcja słuchowa
- motoryka
- operacje umysłowe
3. Rozwijanie mowy
4. Zapobieganie dysleksji
5. Doskonalenie pamięci i uwagi
6. Rozbudzanie zainteresowań czytelniczych
7. Rozwijanie aktywnej postawy podczas zajęć
8. Budowanie pozytywnej motywacji dziecka

Kształtowanie kompetencji kluczowych - Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

 Sposób realizacji

Innowacja pedagogiczna realizowana była poprzez działania organizowane przez wychowawcę grupy przedszkolnej podczas zajęć kierowanych i niekierowanych oraz doraźnych i  indywidualnych  rozmów z wychowankami przedszkola. Przeprowadzone zostały zajęcia z nauki czytania sylabami w przedszkolu oraz zabawy i ćwiczenia utrwalające opanowany materiał.

Przez cały okres trwania innowacji wychowawczyni przygotowywała wspólnie

z dziećmi kącik czytelniczy, gdzie gromadzone były książeczki dla dzieci z prostym tekstem. W sali przedszkolnej w widocznych miejscach dla dzieci wyeksponowane były fiszki z samogłoskami i sylabami otwartymi.

Efekt:

dla dzieci:

-        odczytuje zapis graficzny samogłosek, sylab oraz wyrazy i proste teksty,

-        dokonuje analizy i syntezy wzrokowej obrazków i zapisów graficznych,

-        dokonuje analizy i syntezy słuchowej wyrazów i tekstów,

-        stara się prawidłowo wymawiać wyrazy,

-        stara się samodzielnie wykonywać powierzone zadania,

-        interesuje się czytaniem (także uważnie słucha czytanych tekstów z literatury dziecięcej),

-        ma możliwość w sposób naturalny rozbudzać pozytywną motywację do czytania,

-        potrafi przez dłuższy czas skupić uwagę,

-        prezentuje nabyte umiejętności podczas zabaw z innymi dziećmi oraz w trakcie zajęć pokazowych dla rodziców,

-        kształtuje poczucie własnej wartości i samodzielności,

-        bezstresowo wkracza w świat pisma,

-        manipuluje, przekształca, odkrywa, eksperymentuje.

dla rodziców:

-        zapoznanie się z umiejętnościami uczenia się  dzieci,

-        udoskonalenie kompetencji wychowawczych,

-        wzmocnienie więzi emocjonalnych z dzieckiem,

-        poznanie szerokiej oferty literatury dziecięcej,

-        włączenie się w proces dydaktyczno-wychowawczy przedszkola.

dla nauczyciela przedszkola:

-        poszerzenie wiedzy nauczycieli na temat metody symultaniczno-sekwencyjnej ,

-        realizowanie tematyki związanej z nauką czytania dzieci w innowacyjny sposób,

-        stworzenie atmosfery zrozumienia i empatii w przedszkolu,

-        zacieśnienie współpracy z rodzicami dzieci,

-        zacieśnienie współpracy między nauczycielem, logopedą i bibliotekami na terenie

Gorzędowa.

 2.      Innowacja pedagogiczna Kulinarne podróże po świecie

 Rodzaj innowacji: metodyczno - organizacyjna

Termin realizacji: luty – maj rok szkolny 2022/2023

 Celem głównym innowacji było propagowanie zdrowego stylu życia oraz  poznanie wybranych  krajów świata

Cele szczegółowe w tym zakresie obejmowały:

1.      Budowanie pozytywnej motywacji dziecka

2.      Stwarzanie dziecku możliwości do działania kulinarnego

3.      Wdrażanie podstaw racjonalnego odżywiania i higieny przyrządzania posiłków

4.      Czerpanie radości ze wspólnego przygotowywania posiłków

5.      Zdobywanie nowych doświadczeń za pomocą zmysłu smaku, zapachu i dotyku

6.      Kształcenie nawyku zachowania higieny podczas przyrządzania i spożywania posiłków

7.      Zapoznanie z daniami kulinarnymi z wybranych krajów

8.      Rozwijanie samodzielności i umiejętności samoobsługowych

9.      Wdrażanie zasad kulturalnego zachowania się przy stole

Kształtowanie kompetencji kluczowych

-        kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

-        kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej

-        kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

 Sposób realizacji

Innowacja pedagogiczna realizowana była poprzez działania organizowane podczas zajęć kierowanych i niekierowanych. Przeprowadzone zostały zajęcia z nauki kulinarne pod kierunkiem nauczyciela grupy. Podczas spotkań przedszkolaki wykonywały różnorodne dania pod nadzorem i z pomocą nauczyciela. Udział w zajęciach  pozwolił dzieciom rozwinąć zainteresowania kulinarne, nauczył organizacji pracy w kuchni, zdrowego odżywiania oraz  zachowania higieny  podczas przyrządzania posiłków. Zdobyte umiejętności będą mogły wykorzystać w życiu codziennym.

Przez cały okres trwania innowacji wychowawczyni przygotowywała wspólnie z dziećmi ilustrowaną przez nie książkę kucharską.

 Efekty:

Wychowankowie Przedszkola:

-   pogłębili wiedzę o wybranych krajach i ich kulinarnych specjalnościach;
- wyrabiali umiejętności organizowania i planowania pracy, wdrażanie nawyku wykonywania jej do końca;

- nauczyli się organizacji pracy w kuchni;

- kształtowali nawyki  zdrowego odżywiania oraz  zachowania higieny  podczas przyrządzania posiłków;
- kształcili w sobie umiejętności rozwijania swoich zainteresowań i uzdolnień;
- doskonalili umiejętności wspólnego rozwiązywania problemów poprzez czynne eksperymentowanie i wykonywanie czynności kulinarnych;
-  rozwijali umiejętności logicznego myślenia oraz wnioskowania;
- kształcili umiejętności zgodnego współdziałania w grupie;
- doznawali przeżyć estetycznych;
- odczuwali radości i zadowolenia z efektów kulinarnych.

Nauczyciel:

- dostrzegli zmiany w postawach z zakresie zdrowych nawyków żywieniowych  wychowanków i uczniów;

- rozwijali zainteresowania i umiejętności dzieci, czyniąc je kreatywnymi i twórczymi;

- realizując działania innowacyjne przyczynili się do podwyższenia jakości pracy szkoły i przedszkola;

- pogłębili pozytywne relacje z wychowankami i ich rodzicami.

Rodzice:

- angażowali się w działania zaplanowane przez przedszkole;

- wspomagali dzieci w zdobywaniu nowych wiadomości i umiejętności;

- rozumieli potrzebę współpracy z przedszkolem w kształtowaniu postaw prozdrowotnych.

Publiczne Przedszkole w Gorzędowie za realizację serii projektów otrzymało Certyfikat Wzorowej Placówki za rok szkolny 2022/2023.

 3.      Ogólnopolski  projekt „Mały Miś w Świecie Wielkiej Literatury”

pod patronatem Rzecznika Praw Dziecka

 Projekt był zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego oraz kierunkami polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2022/2023.

Celem głównym projektu było rozwijanie i promowanie czytelnictwa we współpracy ze żłobkami, przedszkolami, szkołami podstawowymi, szkołami specjalnymi, szkolnymi świetlicami, bibliotekami szkolnymi i publicznymi w całej Polsce i za granicą.

Czas trwania projektu:

 10.09.2022 r. -  31.05.2023 r.

Przedszkole uczestnicząc w projekcie realizowało kierunek polityki MEN:

1. wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny – rozwijanie czytelnictwa przez przedszkole we współpracy z rodzicami. tj. zachęcanie do czytania w domu misiowi;

2. wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro; kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie – codzienne czytanie dzieciom, poszukiwanie ww. postaw w utworach literackich;

3. podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów – dobór literatury do wieku, możliwości i potrzeb dzieci;

4. działanie na rzecz poznawania polskiej kultury – prezentacja polskiej literatury dzieciom.

Wiodące kompetencje kluczowe:

- porozumiewanie się w języku ojczystym.

Rozwijanie czytelnictwa:

- czytanie w domu i przedszkolu, prezentacja dzieciom utworów polskich pisarzy i poetów.

Opis realizacji głównego projektu:

Rodzicom przesyłany był dzienniczek, w którym wpisywali tytuł książki, która została przeczytana dzieciom na dobranoc, a dzieci wykonały pamiątkowy rysunek i odrysały swoją rączkę.

Po zrealizowaniu projektu przedszkole otrzymało Certyfikat – Wzorowe Przedszkole.

Efekt :

-        zaangażowanie rodziców w rozwój czytelnictwa wśród dzieci,

-        świadomość wśród rodziców  roli czytania w życiu dziecka,

-        wyrabianie właściwych nawyków czytelniczych dzieci,

-        wprowadzenie dzieci w świat literatury,

-         tworzenie warunków do różnorodnej aktywności dzieci w toku realizacji zadań stawianych przez nauczyciela,

-         budzenie zaciekawienia książką przez zabawy, piosenki, twórczość plastyczną,

-        przekazanie za pośrednictwem literatury wartości moralnych,

-        wykształcenie u dzieci umiejętności słuchania tekstu czytanego,

-        wyrobienie samodzielności, kreatywności i innowacyjności dzieci,

-        rozwinięcie kompetencji cyfrowych dzieci i nauczycieli,

-        wykształcenie postaw patriotycznych dzieci,

-        włączenie w życie przedszkola rodziców,

-        promocja przedszkola,

-        rozwijanie współpracy między nauczycielami,

-        pamiątkowa kronika przedszkolaków.

 4.      Ogólnopolski projekt Czytamy razem z Małym Misiem 

Projekt był zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego oraz kierunkami polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2022/2023.

Cel:       

Celem programu było kształtowanie u dzieci czynnych postaw wobec zdrowia i bezpieczeństwa poprzez propagowanie zdrowego stylu życia i tworzenie warunków do dokonywania wyborów sprzyjających zdrowiu.

Czas trwania projektu 12.09.2022 do 30.05.2023

Projekt realizował kierunek polityki MEN:

1. wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny – rozwijanie czytelnictwa przez przedszkole we współpracy z rodzicami;

2. wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro; kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie;

3. podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów;

4. działanie na rzecz poznawania polskiej kultury – prezentacja polskiej literatury dzieciom.

Wiodące kompetencje kluczowe:

-   kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

-     kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się; 

-     kompetencje obywatelskie;

-     kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Opis projektu:

Podczas trwania projektu zrealizowano następujące działania:

Dzieci wraz z nauczycielem wybrały grupową maskotkę – misia (który w roku szkolnym 2022/2023 odbył czytelniczą podróż do przedszkolaków. W przedszkolu pluszak „zamieszkał” w kąciku czytelniczym. Zostało nadane mu imię i był obecny na zajęciach przeprowadzanych w ramach projektu w roli przewodnika po świecie literatury. Dzieci, po zapoznaniu się z daną lekturą, wypełniały kartę z dzienniczka Małego Misia.

Rozwijanie czytelnictwa: :

1. codzienne czytanie dzieciom w towarzystwie Małego Misia – przewodnika dzieci po świecie literatury;
2. zachęcanie rodziców przedszkolaków do czytania dzieciom;
3. prowadzenie dzienniczka;
4. stworzenie przedszkolnego kącika książki.

Przedszkole otrzymało certyfikat.

Efekt :

-       budzenie u dzieci zaciekawienia książką przez zabawy, piosenki, twórczość plastyczną,

-       przekazanie  dzieciom za pośrednictwem literatury wartości moralnych,

-       wykształcenie u dzieci umiejętności słuchania tekstu czytanego,

-       zaangażowanie rodziców w rozwój czytelnictwa wśród dzieci,

 

5.      Projekt „Czyste powietrze wokół nas”

w ramach ogólnopolskiego programu przedszkolnej edukacji antytytoniowej

 

Założenia programu: 

Ochrona dzieci przed szkodliwym wpływem dymu tytoniowego. 

Program ten jest adresowany do dzieci przedszkolnych, z udziałem rodziców i opiekunów.

Stanowi on pierwsze ogniwo w cyklu programów antytytoniowych. 

Program ma charakter profilaktyczny, ale przede wszystkim ma na celu wykształcenie u dzieci świadomej postawy ochrony własnego zdrowia w sytuacjach, gdy są skazane na bezpośredni kontakt z palącymi. 

Program może być rozszerzony na środowisko lokalne.

Cele główne programu:

Wzrost kompetencji rodziców w zakresie ochrony dzieci przed ekspozycją na dym tytoniowy.

Zwiększenie umiejętności dzieci w zakresie radzenia sobie w sytuacjach, gdy przebywają w zadymionych pomieszczeniach lub gdy dorośli palą przy nich tytoń.

Czas trwania programu: rok szkolny 2022/2023

Program realizował kierunek polityki MEN:

1. Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro; kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie.

Wiodące kompetencje kluczowe:

-  kompetencje społeczne i obywatelskie.

Czas trwania programu:

 Program trwa od 15.09.2022 do 30.06.2023.

Struktura programu: 

Program skierowany był do dzieci i składał się z pięciu zajęć warsztatowych. 

W wychowaniu zdrowotnym dziecka program ten stanowi pierwszy etap nabywania wiedzy na temat szkodliwości dymu tytoniowego. Łączy się to również z poznawaniem sposobów radzenia sobie w tych sytuacjach codziennych, w których dziecko narażone jest na szkodliwe dla niego zwyczaje osób palących. W jego realizację włączeni byli również rodzice, którzy otrzymali informacje dotyczące szkodliwości palenia papierosów oraz złego wpływu dymu nikotynowego na biernych palaczy – ich dzieci.

Efekt :

-        wykształcenie umiejętności rozpoznawania różnych źródeł dymów, 

-        zwiększenie wrażliwości dzieci na szkodliwość dymu papierosowego, 

-        zwiększenie wiedzy na temat skutków palenia papierosów, 

-        zwiększenie wrażliwości dzieci na miejsca, w których mogą być narażone na dym.

 

Realizacja programu została skontrolowana przez koordynatora powiatowego z Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Radomsku. Przedszkole otrzymało pozytywną ocenę realizacji.

 

6.      Ogólnopolski  projekt dla nauczycieli „Emocje w Życiu Codziennym”

 

Projekt był zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego oraz kierunkami polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2022/2023.

Cel główny:       

Celem projektu było upowszechnienie polityki zdrowia psychicznego oraz edukacja społeczna w zakresie profilaktyki zaburzeń emocjonalnych i psychicznych . Rozwijanie inteligencji emocjonalnej dzieci.

Czas trwania projektu:

 Projekt trwał od 10.10.2022 do 30.04.2023.

Projekt realizował kierunek polityki MEN:

1. wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny – dostarczanie rodzicom wiedzy na temat rozwoju emocjonalnego dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym;

2. wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro – kształtowanie świadomości, że emocje odczuwają i przeżywają wszyscy ludzie/ wszystkie emocje są potrzebne – nie ma „złych emocji”;

3. podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów – opracowanie programu wsparcia zdrowia psychicznego dzieci.

Wiodące kompetencje kluczowe:

-        kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

-        kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

-        kompetencje obywatelskie;

-        kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Rozwijanie czytelnictwa: 

1. czytanie dzieciom książek na temat emocji, radzenia sobie z emocjami w społecznie aprobowany sposób,
2. zachęcanie rodziców przedszkolaków do czytania dzieciom publikacji książkowych na temat emocji,
3. stworzenie rankingu pozycji książkowych na temat emocji rekomendowanych przez nauczycieli.

Opis projektu:

Projekt zainaugurowany w Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego (10.10.2022). Projekt był podzielony na część szkoleniową, składającą się z webinaru poprowadzonego przez Anetę Konefał, oraz część praktyczną obejmującą:

a) przeprowadzenie przez nauczycieli zajęć na temat emocji, np. z wykorzystaniem scenariuszy zajęć i opowiadań A. Konefał: „Gdzie mieszka złość? (złość), „Po deszczu zawsze wychodzi słońce” (smutek), „Nie bój się, Misiu” (strach), „Nieśmiałość” (nieśmiałość);
b) naukę poprzez zabawę rozróżniania emocji i uczuć przyjemnych i nieprzyjemnych, kształtowanie świadomości, że odczuwają i przeżywają je wszyscy ludzie;
c) minitrening odporności emocjonalnej mający na celu uświadomienie dzieciom, że nie wszystkie przeżywane emocje i uczucia mogą być podstawą do podejmowania natychmiastowego działania, naukę panowania nad nieprzyjemną emocją, np. podczas czekania na własną kolej w zabawie lub innej sytuacji.

Po zrealizowaniu projektu nauczycielka otrzymała Certyfikat .

Efekt :

-        pogłębienie wiedzy i świadomości nauczycieli na temat zdrowia psychicznego,

-        wykształcenie u dzieci umiejętności rozpoznawania, nazywania i rozróżniania emocji,

-        rozwinięcie zdolności radzenia sobie z emocjami,

-        rozwinięcie inteligencji emocjonalnej dzieci.

 

7.      Ogólnopolski  projekt „Pamiętnik naszej grupy

 

Projekt był zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego oraz kierunkami polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2022/2023.

Cel główny:       

Celem programu jest pokazanie, jak ważna w życiu każdego dziecka jest edukacja przedszkolna .

Czas trwania projektu:

 Projekt trwał od 07.11.2022 do 12.05.2023.

Projekt realizuje kierunek polityki MEN:

1. wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro – codzienne czytanie dzieciom literatury na temat przedszkolnego życia, historii dzieci w zbliżonym wieku, ilustrujących przedszkolne życie i problemy;
2. podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów – wskazywanie na różnorodność dziecięcych potrzeb i zainteresowań;
3. działanie na rzecz poznawania kultury polskiej i europejskiej – prezentacja literatury dzieciom.

Wiodące kompetencje kluczowe:

-     kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

-     kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

-     kompetencje obywatelskie;

-     kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Opis:  Projekt promujący wartość wychowania przedszkolnego. Promowanie wartości wychowania przedszkolnego ma na celu pokazanie, jak ważna w życiu każdego dziecka jest edukacja przedszkolna. Przedszkole to miejsce przyjazne wszystkim dzieciom, które może im pomóc w zdobyciu doświadczeń. Dzieci uczęszczające do przedszkola rozwijają poczucie niezależności, stabilizacji, a wraz z nią – poczucie bezpieczeństwa. Celem modułu jest zwrócenie uwagi na korzyści, jakie dzieci zdobywają dzięki uczestnictwu w przedszkolnym życiu. Dzieci samodzielnie projektowały aktywność kolekcjonowania przedszkolnych wspomnień (adekwatnie do ich wieku/ potrzeb i umiejętności).

Po zrealizowaniu projektu nauczycielka otrzymała Certyfikat .

 Efekt :

-        prowadzenie pamiętnika grupy,

-        wyrabianie pozytywnych emocji dzieci związanych z prowadzeniem pamiętnika,

-        tworzenie warunków do różnorodnej aktywności dzieci,

-         budzenie zaciekawienia tworzeniem formy twórczości, jaką jest pamiętnik,

-        przekazanie za pośrednictwem rysunków do pamiętnika grupy wartości moralnych.

 8.      Ogólnopolski  projekt „Zmisiowane Zajęcia”

 

Projekt był zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego oraz kierunkami polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2022/2023.

Cel główny:       

Celem projektu było rozwijanie zainteresowań przyrodniczo-technicznych, wyobraźni twórczej oraz kreatywności i aktywności poznawczej dzieci.

Czas trwania projektu:

 Projekt trwał od 09.01.2022 do 24.02.2023.

Projekt realizował kierunek polityki MEN:

1.      wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych
decyzji: planowanie zajęć przez dzieci, wdrażanie do samodzielności;

2.       ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży: rozwijanie kreatywności dzieci i odporności psychicznej;

3.       podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom w przedszkolach: rozwijanie zdolności i zainteresowań dzieci.

Wiodące kompetencje kluczowe:

-        kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

-        kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

-        kompetencje obywatelskie;

-        kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Opis:  Zajęcia miały charakter nietypowy, np. przeprowadzenie eksperymentu, dzień bez zabawek, zajęcia dla nauczycielki, gdzie to ona usiadła przy przedszkolnym stoliku i zamieniła się z przedszkolakami rolami. Dzieci musiały wybrać rodzaj zajęć, przeprowadzając głosowanie według podanej instrukcji, ustalić ich przebieg oraz skonstruować odpowiednie pomoce dydaktyczne i karty pracy. Po zrealizowaniu projektu przedszkole otrzymało Certyfikat.

Efekt :

-        rozwijanie zdolności i zainteresowań dzieci,

-        planowanie zajęć przez dzieci, wdrażanie do samodzielności,

-        nabycie umiejętności poszukiwania, odnajdywania oraz dostrzegania piękna w pracy nauczyciela,

-        wykształcenie odczuwania empatii w stosunku do pracy dorosłych,

-        zdobycie wiedzy na określony zajęciami temat,

-        wdrażanie do samodzielności,

-         rozwinięcie u dzieci zainteresowań zawodem nauczyciela.

 

9.      Ogólnopolski projekt „Mały Miś i Zdrowe Nawyki”

 

Projekt był zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego oraz kierunkami polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2022/2023.

Cel główny:       

Celem projektu było rozwijanie u dzieci zdrowych nawyków.

Czas trwania programu:

 Projekt trwał od 13.02.2022 do 31.03.2023

Projekt realizował kierunek polityki MEN:

1. wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji: wdrażanie do samodzielności, poznawanie wartości zdrowych nawyków;
2. ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży: kształtowanie odporności psychicznej dzieci i zapobieganie negatywnym nawykom;
3. podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom w przedszkolach: rozwijanie zdolności i zainteresowań dzieci;
4. wsparcie edukacji informatycznej i medialnej, w szczególności kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych w internecie i mediach społecznościowych: kształtowanie nawyku odpowiedzialnego korzystania z komputera/ telefonu.

Wiodące kompetencje kluczowe:

-     kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

-     kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

-     kompetencje obywatelskie;

-     kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Opis:  Dzieci poznały definicję nawyku i wspólnie zastanawiały się, jakie nawyki służą zdrowiu. Projekt zwrócił ich uwagę na znaczenie nawyku zdrowego odżywiania się i zachęcił dzieci do skomponowania posiłku inspirowanego bajką. Dzieci tworzyły plany nawyków, które będą kształcić w domu razem z rodzicami, np. nawyk wieczornego czytania (zdrowie psychiczne dzieci), nawyk spożywania zdrowych posiłków (zdrowe odżywianie), nawyk wspólnych spacerów (zdrowie fizyczne).

Po zrealizowaniu projektu przedszkole otrzymało Certyfikat.

Efekt :

-        rozwinięcie kierunkowych zdolności dzieci,

-        poznawanie wartości zdrowych nawyków,

-        wdrażanie do samodzielności,

-        umiejętność tworzenia uproszczonych planów nawyków,

-        umiejętność tworzenia prostych posiłków,

-        wykształcenie nawyku odpowiedzialnego korzystania z komputera i telefonu,

-        wykształcenie postawy odpowiedzialności oraz respektowania zasad i umów.

 

10.  Ogólnopolski  projekt „Spacerki Literackie”

 

Projekt był zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego oraz kierunkami polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2022/2023.

Cel główny:       

-         Rozwijanie kompetencji kluczowych poprzez wprowadzenie dziecka w świat technologii

-         Rozwijanie współpracy między nauczycielami z różnych przedszkoli z całej Polski

Czas trwania projektu:

 Projekt trwał od 24.09.2022do 30.06.2023.

Program realizuje kierunek polityki MEN:

1. wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno: obserwacja środowiska i otoczenia jako źródło doznać estetycznych;
2. ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży: kształtowanie
nawyku spacerowania jako sposobu na relaks/ wartościowego spędzania czasu wolnego,
3. podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom w przedszkolach: rozwijanie zdolności i zainteresowań dzieci;
4. wsparcie edukacji informatycznej i medialnej, w szczególności kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych w internecie i mediach społecznościowych:
samodzielne próby wykonywania zdjęć aparatem cyfrowym.

 Wiodące kompetencje kluczowe:

-        kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

-        kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

-        kompetencje obywatelskie;

-        kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

 Opis projektu:

Dzieci zaprojektowały wspólnie z nauczycielem „spacerową torbę”, zawierającą przyrządy „obłoczkownik” , „łapacz uśmiechów”, „mapę bajkowego Gorzędowa” oraz „zaczarowany aparat” . Tak wyposażone odbywały spacery, w celu obserwowania otoczenia, i rozwiązywały zadania literackie. Podczas spacerów próbowały samodzielnie wykonać zdjęcia, które posłużyły im jako matryca do nietypowych zajęć plastycznych.

Po zrealizowaniu projektu przedszkole otrzymało Certyfikat.

Efekt :

-        rozwijanie zdolności i zainteresowań dzieci

-        obserwacja środowiska i otoczenia jako źródło doznać estetycznych,

-         dostrzeganie przez dziecko zalet oraz wad korzystania z technologii,

-       wykształcenie umiejętności korzystania przez dzieci z nowoczesnych technologii,

-                - rozwijanie kreatywności u dzieci,

-       kształtowanie nawyku spacerowania jako sposobu na relaks/ wartościowego spędzania czasu wolnego,

  •       samodzielne próby wykonywania zdjęć aparatem cyfrowym

Projekt  Wzorowe Przedszkola

Projekt był zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego oraz kierunkami polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2022/2023.

Celem głównym projektu było rozwijanie i promowanie czytelnictwa we współpracy ze żłobkami, przedszkolami, szkołami podstawowymi, szkołami specjalnymi, szkolnymi świetlicami, bibliotekami szkolnymi i publicznymi w całej Polsce i za granicą.

Cele szczegółowe:

  • zachęcanie dorosłych do głośnego czytania dzieciom − uświadomienie roli czytelnictwa w życiu dziecka, wyrabianie właściwych nawyków czytelniczych;
  • ·         tworzenie warunków do różnorodnej aktywności dzieci w toku realizacji zadań stawianych przez nauczyciela;
  • ·         wprowadzenie dziecka w świat literatury;
  • ·         budzenie zaciekawienia książką przez zabawy, piosenki, twórczość plastyczną;
  • ·         przekazywanie za pośrednictwem literatury wartości moralnych;
  • ·         propagowanie praw dziecka; g) kształcenie u dzieci umiejętności słuchania tekstu czytanego;
  • ·         rozwijanie samodzielności, kreatywności i innowacyjności u dzieci;
  • ·         rozwijanie kompetencji cyfrowych dzieci i nauczycieli;
  • ·         kształtowanie postaw patriotycznych u dzieci;
  • ·         włączenie w życie przedszkola rodziców oraz przedstawicieli środowiska lokalnego;
  • ·         promocja placówki oświatowej;
  • ·         rozwijanie współpracy między nauczycielami;
  • ·         kształcenie na odległość.

Przedszkolaki wraz z wychowawczynią zrealizowały wszystkie zadania przewidziane w projekcie. Po raz piąty Publicznemu Przedszkolu w Gorzędowie przyznano certyfikat Wzorowego Przedszkola.