Zakończenie innowacji „Jestem Mistrzem Ortografii!”

W czerwcu zakończyła się realizacja innowacji pedagogicznej pt. „Jestem Mistrzem Ortografii!”. Była ona skierowana do uczniów klasy IV, którzy na lekcjach języka polskiego i w czasie zajęć dodatkowych wytrwale pracowali nad podniesieniem poziomu poprawności ortograficznej i interpunkcyjnej.

Przez okres od marca do czerwca uczniowie sukcesywnie przypominali sobie reguły ortograficzne na bazie krótkich minidyktand, które pisali codziennie. Na ich podstawie zostały wyłonione wyrazy sprawiające najwięcej trudności. Uczniowie omawiali pisownię tych wyrazów, następnie umieszczali je na specjalnej klasowej gazetce.

Po każdym cyklu minidyktand wyłaniany był zwycięzca, a ostatecznie Mistrz Ortografii, którym została Maja Klekocińska oraz Wicemistrz – Dominik Lesiakowski.

Ciekawą formą przyswajania ortografii było opracowanie wyrazów z trudnością ortograficzną związanych z przedmiotami szkolnymi. W ten sposób na klasowej gazetce pojawiła się rubryka zatytułowana: „Ortografia w przedmiotach szkolnych”.

Podsumowaniem innowacji było przedstawienie ortograficzne, podczas którego uczniowie wierszem i piosenką przypomnieli podstawowe reguły ortograficzne. Zaangażowali także innych uczniów do wspólnej zabawy z ortografią – były zagadki i nagrody.

Na koniec uczestnicy zamienili się w żywe chodzące słowniki ortograficzne  - eksponowali na swoich ubraniach wyrazy z trudnością ortograficzną.

Wyrazy te wraz z regułami znalazły się w Słowniku ortograficznym, który stanowi podsumowanie kilkumiesięcznej pracy uczniów.

Innowacja przyniosła oczekiwane rezultaty. Założone cele zostały osiągnięte,a uczniowie przekonali się, że ortografii można się nauczyć - wystarczy trochę chęci systematycznych ćwiczeń, a na rezultaty nie trzeba długo czekać.