
Dzień Nowych Technologii w Edukacji
22 marca to data, która nie powinna być obca żadnemu młodemu człowiekowi, bowiem obchodzony jest wtedy Dzień Nowych Technologii w Edukacji, który jest inicjatywą Ministerstwa Edukacji i Nauki. Nasza szkoła postanowiła wziąć aktywny udział w obchodach tego dnia, dlatego też na dziś zaplanowanych i zrealizowanych zostało kilka działań, które miały na celu popularyzowanie technologii komunikacyjno-informacyjnych, wykorzystywanych zarówno w szkole jak i poza nią.
Najmłodsi, czyli wychowankowie przedszkola, pracowali dziś z aplikacją Qiver, która pozwala ożywiać postacie z kolorowanek. Radości nie było końca, gdy okazywało się, że pomalowana przed chwilą owieczka czy też pingwinek radośnie machają w naszym kierunku. Dzieci uczyły się również skanować kody QR. Szukały ukrytych kartek z kodami, które po zeskanowaniu wskazywały ich imiona. Dzięki temu każde z dzieci dostało swój osobisty kod QR. W kolejnym etapie maluchy skanowały kody z nazwami obrazków i dobierały do nich ilustracje.
Uczniowie klasy młodszych poznawali tajniki programu Scratch – za pomocą odpowiednich bloczków zaprogramowali drogę duszka, który podążając tym kodem, w szybkim tempie wykonał kolorową rozetę. W tym dniu nie mogło zabraknąć także interaktywnych gier edukacyjnych oraz filmu, dotyczącego rozwoju nowych technologii we współczesnym świecie.
Klasy starsze miały okazję wziąć udział w szkoleniu z zakresu obsługi programu Canva. Dzięki temu kursowi uczniowie dowiedzieli się, w jaki sposób tworzyć oryginalne i efektowne kartki, ulotki czy prezentacje multimedialne. Uczyli się, jak umieszczać w nich podkłady dźwiękowe oraz różnego rodzaju animacje. Efektem kursu były wykonane przez nich interaktywne kartki wielkanocne. Piątoklasiści ćwiczyli także swoją pamięć, wyobraźnię i orientację przestrzenną podczas aktywności z elementami wizualizacji. Stworzyli model narzędzia do wirtualnej rzeczywistości, dzięki czemu zrozumieli mechanizm jej działania i wczuli się w rolę osoby jej doświadczającej. Oglądając mini wykład poznali różne możliwości zastosowania VR w edukacji oraz życiu codziennym.
Uczniowie wzięli także udział w burzy mózgów dotyczącej korzystania z różnego rodzaju aplikacji. Dzielili się swoimi doświadczeniami i prezentowali narzędzia, które są im najbardziej przydatne na co dzień. Mieliśmy tu do czynienia z zamianą ról, bowiem tym razem, to nauczyciel dowiedział się bardzo dużo na temat aplikacji przydatnych nastolatkom. Uzupełnieniem zajęć było obejrzenie przez wszystkich prezentacji dotyczącej tego tematu.
Wydarzeniem, które bez wątpienia na długo pozostanie w pamięci uczniów, było wirtualne spotkanie z gościem – Panem Marcinem Maliszewskim, który jest absolwentem naszej szkoły, a obecnie studentem Politechniki Wrocławskiej i członkiem Koła Naukowego Robotyków "KoNaR". W spotkaniu mieli okazję wziąć udział uczniowie najstarszej klasy, którzy obecnie stoją przed wyborem dalszej drogi kształcenia. Dzięki przedstawionej prezentacji mogli zgłębić tajniki jakże popularnych w obecnych czasach i ważnych dla rozwoju ludzkości dziedzin, jakimi są automatyka i robotyka. Nasz gość w ciekawy i przystępny sposób omówił najważniejsze zagadnienia w tym zakresie. Przedstawił także osiągnięcia swoje i członków Koła „Konar”. W ten sposób wzbudził zaciekawienie tą dziedziną u uczniów klasy VIII.
Być może są wśród nich przyszli studenci Automatyki i Robotyki :)
Mamy nadzieję, że dzisiejszy dzień dostarczył uczniom wielu ciekawych informacji i skłonił do refleksji nad rozważnym korzystaniem z dobrodziejstw, jakie oferuje technologia komunikacyjno-informacyjna.