
Sprawozdanie z Tygodnia Przeciwdziałania Przemocy Rówieśniczej oraz Budowania Relacji!
W dniach od 29 września do 3 października nasza placówka wzięła udział w ministerialnej akcji promującej działania związane z Tygodniem Przeciwdziałania Przemocy Rówieśniczej oraz Budowania Relacji. Celem strategicznym było stworzenie kompleksowego systemu wsparcia opartego na współpracy uczniów, nauczycieli i rodziców, a także wdrożenie procedur bezpieczeństwa oraz trwałego mechanizmu zgłaszania problemów. Wszyscy wychowawcy podczas zajęć ze swoimi wychowankami przeprowadzili scenariusze oparte na budowaniu pozytywnych relacji, tolerancji i świadomości emocjonalnej.
Przeprowadzono warsztaty dla klas IV- VIII, które miały na celu wywołać dyskusję i zaangażować uczniów do podejmowania działań związanych z przygotowaną tematyką. Na warsztatach uczniom zostały również przypomniane standardy ochrony małoletnich oraz dowiedzieli się jakie procedury i osoby są w placówce odpowiedzialne za ich bezpieczeństwo.
Uczniowie klas I- III skupili się na sferze emocjonalnej opierając się na umiejętności nazywania emocji oraz na ćwiczeniach integracyjnych mających na celu budowanie akceptacji i pozytywnego wizerunku każdego dziecka w grupie.
Wychowankowie przedszkola również wzięli udział poprzez zajęcia z pedagogiem, które miały na celu realizację scenariusza w którym poznali sposoby reagowania i radzenia sobie oraz pomagania innym w trudnych sytuacjach. Zdobyli też wiedzę w jaki sposób określać swoje emocje oraz jak właściwie je nazywać i rozpoznawać u innych ludzi.
W ramach podjętej akcji zaangażowano również rodziców poprzez umieszczanie na stronie internetowej szkoły w zakładce Pedagog broszury informacyjne i przydatne materiały oraz ścieżki działania jak należy zachować się w sytuacji kryzysowej. Rodzice otrzymywali treści za pomocą których mogli pogłębiać wiedzę na temat zacieśniania więzi rodzinnych, które niewątpliwie przekładają się na relacje w szkole. Bardzo ważne jest, aby rodzice i szkoła wzmocnili więź i stali się aktywnymi partnerami w procesie wychowawczym dzieci.
Tydzień ministerialnej akcji zakończył się podniesieniem świadomości dzieci, rodziców, nauczycieli, ale także wdrożeniem stałego kanału zgłaszania problemów poprzez założenie szkolnej skrzynki interwencyjnej do której można zgłaszać wszystkie trudności, problemy , spraw których wymaga się poruszenia, ale z różnych powodów osoby chcą pozostać anonimowe.
Kompleksowy zakres działań podniosły standardy profilaktyki i bezpieczeństwa w placówce. Kontynuacja takich działań powinna być cyklicznie powtarzana, aby uzyskiwać pożądane efekty takich działań.