INNOWACJA PEDAGOGICZNA w zakresie edukacji przedszkolnej

Bajkoterapia, czyli bajki – pomagajki,  magiczna moc bajko - terapii

 Rodzaj innowacji: metodyczno - organizacyjna

Autorzy innowacji: Katarzyna Klekocińska i Barbara Zatońska

Termin realizacji: 24.09.2024r. do 30.05 2025r

 Miejsce realizacji: Publiczne Przedszkole w Gorzędowie.

Grupa objęta innowacją: wychowankowie przedszkola

1.      Celem głównym innowacji jest redukcja niepożądanych stanów psychicznych, wsparcie emocjonalne dziecka..

Cele szczegółowe:

-       wskazanie wartościowego sposobu spędzania czasu wolnego polegającego               na słuchaniu i czytaniu bajek,

-       kształcenie wiary we własne możliwości,

-       pokazanie, iż świat wszystkich emocji, jest normalny,

-       rekompensowanie niezaspokojonej potrzeby bezpieczeństwa, miłości, przynależności, akceptacji i uznania,

-       dowartościowanie dzieci

-       rozwijanie myślenia przyczynowo - skutkowego,

-       kształtowanie pożądanych postaw społecznych i eliminowanie zachowań agresywnych,

-        eliminowanie lęków i zahamowań, osamotnienia, apatii,

-        zwiększenie poczucia własnej wartości,

-        kształtowanie umiejętności koncentracji uwagi,

-       rozwijanie postawy koleżeństwa i wzajemnej życzliwości,

-       wskazanie roli przyjaźni oraz potrzeby wzajemnej pomocy,

-       wyrażanie swoich uczuć słowami i czynami,

-       wypowiadanie swoich przeżyć w formie plastycznej,

-       rozwijanie fantazji, wyobraźni, kreatywności,

-       motywacja do działań , twórczego myślenia i kreatywnego rozwiązywania osobistych, trudnych problemów,

-       pomoc w zaakceptowaniu swoich mocnych i słabych stron,

-       uczenie przestrzegania zakazów i bycia dobrym,

-        wzmacnianie i aktywizowanie uczniów słabszych i nieśmiałych,

-        budowanie pozytywnych relacji w rodzinie.

 

  Sposób realizacji

Innowacja pedagogiczna realizowana będzie poprzez działania organizowane podczas zajęć kierowanych i niekierowanych z wychowankami przedszkola.

Realizacja innowacji:

Zajęcia będą odbywały się jeden raz w miesiącu. Uczestnikami zajęć będą wszyscy wychowankowie przedszkola. Formy i metody będą dostosowane do indywidualnych możliwości i potrzeb dzieci. Miejscem realizacji innowacji będzie sala lekcyjna. Podczas zajęć odbędzie się czytanie bajek terapeutycznych. Dzieci wykonają prace plastyczno-techniczne wykorzystując swój potencjał twórczy. Na zakończenie programu dzieci przygotują inscenizację do wybranej bajki, na którą zaproszą rodziców.

Działania przeprowadzane podczas realizacji innowacji:                                             

1.     WRZESIEŃ – wiara we własne siły

Anna Bulanda - Bajka dla dziecka, która boi się pójść do szkoły ,,Mała biedroneczka”

2.     PAŹDZIERNIK – bezpieczeństwo w domu

Joanna Antoniak  - Bajka terapeutyczna dla dziecka które boi się ciemności ,,Strach ma wielkie oczy, ale zawsze można go przeskoczyć…”

3.     LISTOPAD – „Przegrywanie nie jest łatwe”
Zasady panujące w grupie, związane z wzajemną komunikacją, zachowaniem

i wyrażaniem emocji. Nie zawsze jest się najlepszym. Złość, obrażanie - „Królik Franek

i tajemnica dobrej zabawy” Marta Krzemińskasię.

4.     GRUDZIEŃ samotność, uwrażliwienie na krzywdę jaka spotyka innych  „Dziewczynka z zapałkami” H. Ch. Andersen

5.     STYCZEŃ  lęk przed czymś nowym

Elżbieta Filipińska - Bajka ta skierowana jest do dzieci w wieku przedszkolnym, które nie chcą, bądź nie umieją posługiwać się sztućcami. ,,O króliczku, który wszystko jadł łapkami”

6.     LUTY – umiejętność współpracy

Malwina Berger  - Bajka dla dziecka, które ma problemy z akceptacją siebie, ma trudności ze znalezieniem przyjaciół i nie podoba się sobie. ,,Mały koliberek”

7.     MARZEC – strach, słabości i lęk

Kornel Bąk - Bajka terapeutyczna dla dziecka bojącego się ciemności ,,O tym, jak Czarnouszek przestał się bać”

8.     KWIECEIŃ – Bądź ostrożny” - zachowania wobec nieznajomych  „Czerwony Kapturek” Charles Perrault

  1. MAJ – strata bliskiej osoby - Marzena Purzycka - bajka terapeutyczna dla dziecka,    które    straciło rodziców - ,,Wesołek”.
  2. Podsumowanie innowacji  inscenizacja wybranej bajki terapeutycznej.

 

Nauczyciele realizujący: Barbara Zatońska i Katarzyna Klekocińska