INNOWACJA PEDAGOGICZNA w zakresie edukacji przedszkolnej
Bajkoterapia, czyli bajki – pomagajki, magiczna moc bajko - terapii
Rodzaj innowacji: metodyczno - organizacyjna
Autorzy innowacji: Katarzyna Klekocińska i Barbara Zatońska
Termin realizacji: – 24.09.2024r. do 30.05 2025r
Miejsce realizacji: Publiczne Przedszkole w Gorzędowie.
Grupa objęta innowacją: wychowankowie przedszkola
1. Celem głównym innowacji jest redukcja niepożądanych stanów psychicznych, wsparcie emocjonalne dziecka..
Cele szczegółowe:
- wskazanie wartościowego sposobu spędzania czasu wolnego polegającego na słuchaniu i czytaniu bajek,
- kształcenie wiary we własne możliwości,
- pokazanie, iż świat wszystkich emocji, jest normalny,
- rekompensowanie niezaspokojonej potrzeby bezpieczeństwa, miłości, przynależności, akceptacji i uznania,
- dowartościowanie dzieci
- rozwijanie myślenia przyczynowo - skutkowego,
- kształtowanie pożądanych postaw społecznych i eliminowanie zachowań agresywnych,
- eliminowanie lęków i zahamowań, osamotnienia, apatii,
- zwiększenie poczucia własnej wartości,
- kształtowanie umiejętności koncentracji uwagi,
- rozwijanie postawy koleżeństwa i wzajemnej życzliwości,
- wskazanie roli przyjaźni oraz potrzeby wzajemnej pomocy,
- wyrażanie swoich uczuć słowami i czynami,
- wypowiadanie swoich przeżyć w formie plastycznej,
- rozwijanie fantazji, wyobraźni, kreatywności,
- motywacja do działań , twórczego myślenia i kreatywnego rozwiązywania osobistych, trudnych problemów,
- pomoc w zaakceptowaniu swoich mocnych i słabych stron,
- uczenie przestrzegania zakazów i bycia dobrym,
- wzmacnianie i aktywizowanie uczniów słabszych i nieśmiałych,
- budowanie pozytywnych relacji w rodzinie.
Sposób realizacji
Innowacja pedagogiczna realizowana będzie poprzez działania organizowane podczas zajęć kierowanych i niekierowanych z wychowankami przedszkola.
Realizacja innowacji:
Zajęcia będą odbywały się jeden raz w miesiącu. Uczestnikami zajęć będą wszyscy wychowankowie przedszkola. Formy i metody będą dostosowane do indywidualnych możliwości i potrzeb dzieci. Miejscem realizacji innowacji będzie sala lekcyjna. Podczas zajęć odbędzie się czytanie bajek terapeutycznych. Dzieci wykonają prace plastyczno-techniczne wykorzystując swój potencjał twórczy. Na zakończenie programu dzieci przygotują inscenizację do wybranej bajki, na którą zaproszą rodziców.
Działania przeprowadzane podczas realizacji innowacji:
1. WRZESIEŃ – wiara we własne siły
Anna Bulanda - Bajka dla dziecka, która boi się pójść do szkoły ,,Mała biedroneczka”
2. PAŹDZIERNIK – bezpieczeństwo w domu
Joanna Antoniak - Bajka terapeutyczna dla dziecka które boi się ciemności ,,Strach ma wielkie oczy, ale zawsze można go przeskoczyć…”
3. LISTOPAD – „Przegrywanie nie jest łatwe”
Zasady panujące w grupie, związane z wzajemną komunikacją, zachowaniem
i wyrażaniem emocji. Nie zawsze jest się najlepszym. Złość, obrażanie - „Królik Franek
i tajemnica dobrej zabawy” Marta Krzemińskasię.
4. GRUDZIEŃ – samotność, uwrażliwienie na krzywdę jaka spotyka innych „Dziewczynka z zapałkami” H. Ch. Andersen
5. STYCZEŃ – lęk przed czymś nowym
Elżbieta Filipińska - Bajka ta skierowana jest do dzieci w wieku przedszkolnym, które nie chcą, bądź nie umieją posługiwać się sztućcami. ,,O króliczku, który wszystko jadł łapkami”
6. LUTY – umiejętność współpracy
Malwina Berger - Bajka dla dziecka, które ma problemy z akceptacją siebie, ma trudności ze znalezieniem przyjaciół i nie podoba się sobie. ,,Mały koliberek”
7. MARZEC – strach, słabości i lęk
Kornel Bąk - Bajka terapeutyczna dla dziecka bojącego się ciemności ,,O tym, jak Czarnouszek przestał się bać”
8. KWIECEIŃ – „Bądź ostrożny” - zachowania wobec nieznajomych „Czerwony Kapturek” Charles Perrault
- MAJ – strata bliskiej osoby - Marzena Purzycka - bajka terapeutyczna dla dziecka, które straciło rodziców - ,,Wesołek”.
- Podsumowanie innowacji – inscenizacja wybranej bajki terapeutycznej.
Nauczyciele realizujący: Barbara Zatońska i Katarzyna Klekocińska