Przedszkolaki w bibliotece Innowacja Pedagogiczna realizowana w Publicznym Przedszkolu w Gorzędowie w roku szkolnym 2024/2025
Innowacja jest zgodna z podstawą programową wychowania przedszkolnego oraz kierunkami polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2024/2025.
Autorzy innowacji: Barbara Zatońska i Dorota Zawisza
Celem głównym innowacji jest kształtowanie zainteresowań czytelniczych dzieci
oraz nawiązanie współpracy między przedszkolem, filią Miejskiej Biblioteki Publicznej
w Gorzędowie, biblioteką szkolną przy Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Gorzędowie
oraz środowiskiem rodzinnym i lokalnym dziecka.
Cele szczegółowe:
- Zaszczepienie u dzieci chęci obcowania z książką.
- Kształtowanie zainteresowań czytelniczych.
- Wspomaganie i stymulowanie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju.
- Ukazanie dzieciom właściwego modelu obcowania z książką poprzez naśladownictwo innych.
- Poznanie utworów literatury dziecięcej ( opowiadań, bani, bajek i legend).
- Promowanie głośnego czytania dzieciom przez osoby dorosłe.
- Kształtowanie u przedszkolaków umiejętności słuchania tekstu czytanego.
- Włączenie rodziców, bibliotekarzy, członków rodziny, starszych uczniów oraz członków lokalnej społeczności w realizację innowacji.
- Wyrabianie nawyk zamiłowania do książek.
Typ innowacji:
programowo-metodyczna
Czas trwania innowacji:
11.09.2024r.- 15.06.2025r.
Miejsce realizacji innowacji:
Zespół Szkolno- Przedszkolny w Gorzędowie, Publiczna Biblioteka w Gorzędowie.
Zasięg innowacji obejmuje wszystkie dzieci uczęszczające do Publicznego Przedszkola
w Gorzędowie.
Wiodące kompetencje kluczowe:
- kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
- kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
- kompetencje obywatelskie;
- kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Opis:
Inspiracją do wdrożenia innowacji była chęć rozwijania wśród naszych wychowanków zainteresowania słuchaniem słowa czytanego nie tylko w przedszkolu, ale przenoszeniem tego na grunt domowy. Chęć ukazania dzieciom czytania jako atrakcyjnej, fascynującej formy spędzania czasu. Dzieciom należy ukazać różne środowiska wychowawcze zarówno
w których dzieci mogą inspirować się słowem czytanym, dlatego też do powstałej innowacji zaplanowano szczególny udział innych środowisk takich jak: rodzice, dziadkowie, starsi uczniowie, KGW Gorzędów, Ochotnicza Straż Pożarna w Gorzędowie, Biblioteka Miejska
w Gorzędowie oraz udział nauczycieli w realizacji innowacji. Przedszkole to najlepszy moment na rozbudzenie zainteresowania słowem pisanym. Włączenie rodziców, dziadków czy innych środowisk pozwoli na wzrost poczucia wartości u dzieci jak również pozwoli cieszyć się wzajemną obecnością. Wierzmy również, że ta innowacja pozwoli integrować naszą małą społeczność lokalną.
Ewaluacja:
Przedmiotem ewaluacji są wyniki końcowe jakie osiągną dzieci poprzez bezpośrednie rozmowy oraz obserwacje w oku innowacji.
Harmonogram przebiegu innowacji:
1. Całoroczna akcja „Czytający goście”
2. Całoroczna akcja „Poczytaj mi mamo, poczytaj mi tato”
3. Całoroczne akcje - regularne prowadzenie zajęć z głośnego czytania, - okolicznościowe wizyty w bibliotece.
4. Zaplanowane działania związane z innowacją na każdy miesiąc opisane są w harmonogramie dostępnym w Publicznym Przedszkolu oraz w Miejskiej Publicznej Bibliotece filia w Gorzędowie