Przedszkolaki w bibliotece Innowacja Pedagogiczna realizowana w Publicznym Przedszkolu w Gorzędowie w roku szkolnym 2024/2025

Innowacja jest zgodna z podstawą programową wychowania przedszkolnego oraz kierunkami polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2024/2025

Autorzy innowacji: Barbara Zatońska i Dorota Zawisza 

Celem głównym innowacji jest kształtowanie zainteresowań czytelniczych dzieci

 oraz nawiązanie współpracy między przedszkolem, filią Miejskiej Biblioteki Publicznej

w Gorzędowie, biblioteką szkolną przy Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Gorzędowie 

oraz środowiskiem rodzinnym i lokalnym dziecka.

Cele szczegółowe:

-       Zaszczepienie u dzieci chęci obcowania z książką.

-       Kształtowanie zainteresowań czytelniczych.

-       Wspomaganie i stymulowanie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju.

-       Ukazanie dzieciom właściwego modelu obcowania z książką poprzez naśladownictwo innych.

-       Poznanie utworów literatury dziecięcej ( opowiadań, bani, bajek i legend).

-            Promowanie głośnego czytania dzieciom przez osoby dorosłe.

-       Kształtowanie u przedszkolaków umiejętności słuchania tekstu czytanego.

-       Włączenie rodziców, bibliotekarzy, członków rodziny, starszych uczniów  oraz członków lokalnej społeczności w realizację innowacji.

-       Wyrabianie nawyk zamiłowania do książek.

Typ innowacji:

programowo-metodyczna

Czas trwania innowacji:

11.09.2024r.- 15.06.2025r.

Miejsce realizacji innowacji:

Zespół Szkolno- Przedszkolny w Gorzędowie, Publiczna Biblioteka w Gorzędowie.

Zasięg innowacji obejmuje wszystkie dzieci uczęszczające do Publicznego Przedszkola

w Gorzędowie.

Wiodące kompetencje kluczowe:

-       kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

-       kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

-       kompetencje obywatelskie;

-       kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Opis:

Inspiracją do wdrożenia innowacji była chęć rozwijania wśród naszych wychowanków zainteresowania słuchaniem słowa czytanego nie tylko w przedszkolu, ale przenoszeniem tego na grunt domowy. Chęć ukazania dzieciom czytania jako atrakcyjnej, fascynującej formy spędzania czasu. Dzieciom należy ukazać różne środowiska wychowawcze zarówno

w których dzieci mogą inspirować się słowem czytanym, dlatego też do powstałej innowacji zaplanowano szczególny udział innych środowisk takich jak: rodzice, dziadkowie, starsi uczniowie, KGW Gorzędów, Ochotnicza Straż Pożarna w Gorzędowie, Biblioteka Miejska

w Gorzędowie oraz udział nauczycieli w realizacji innowacji. Przedszkole to najlepszy moment na rozbudzenie zainteresowania słowem pisanym. Włączenie rodziców, dziadków czy innych środowisk pozwoli na wzrost poczucia wartości u dzieci jak również pozwoli cieszyć się  wzajemną obecnością. Wierzmy również, że ta innowacja pozwoli integrować naszą małą społeczność lokalną.

Ewaluacja:

Przedmiotem ewaluacji są wyniki końcowe jakie osiągną dzieci poprzez bezpośrednie rozmowy oraz obserwacje w oku innowacji.

Harmonogram przebiegu innowacji:

1.     Całoroczna akcja „Czytający goście”  

2.     Całoroczna akcja „Poczytaj mi mamo, poczytaj mi tato”

3.     Całoroczne akcje - regularne prowadzenie zajęć z głośnego czytania, - okolicznościowe wizyty w bibliotece.

 4.  Zaplanowane działania związane z innowacją na każdy miesiąc opisane są w harmonogramie dostępnym w Publicznym Przedszkolu oraz w Miejskiej Publicznej Bibliotece filia w Gorzędowie