KARTA INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ

w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Gorzędowie

 

Tytuł innowacji pedagogicznej

 

,,Przedszkolak poznaje świat”

Imię i nazwisko autora lub zespołu autorskiego

 

Joanna Janoch, Katarzyna Klekocińska

 

Imię i nazwisko osoby/osób wdrażających innowację

 

Joanna Janoch, Katarzyna Klekocińska

Czas trwania innowacji

Wrzesień 2025 – Czerwiec 2026

 

 

 

 

Opis innowacji pedagogicznej

 

Rodzaj innowacji pedagogicznej

 

 

organizacyjno-metodyczna

Uzasadnienie potrzeby innowacji

Ideą przyświecającą wprowadzeniu innowacji pedagogicznej jest integracja wiedzy    i realizacji nadrzędnego celu wychowawczego, którym jest wszechstronny rozwój dziecka w wymiarze intelektualnym, społecznym, estetycznym. Zastosowanie odpowiednich  metod i form pracy pozwoli dziecku odkryć nieznany i odległy dotąd świat. Postaramy się to osiągnąć m.in.  poprzez taniec, muzykę, smak, twórcze działania. Taki sposób przekazywania informacji jest nie tylko atrakcyjny dla dzieci, ale wyzwala u nich emocje, skłania do zabawy i rozmowy.

 

Cele innowacji pedagogicznej

Cel główny:

·       Kształtowanie wśród dzieci poczucia tożsamości narodowej oraz poszanowania odmienności i różnorodności kultur i tradycji.

Cele szczegółowe:

•        Kształtowanie postawy szacunku i tolerancji wobec różnorodności i odmienności kulturowej,

•        Poznawanie wielorakości, złożoności i bogactwa świata,

•        Stymulowanie rozwoju, kreatywności, myślenia i otwartości,

•        Rozbudzanie zainteresowania dzieci  innymi kulturami i zwyczajami

•        Rozwijanie talentów i zdolności dzieci,

•      Rozwijanie umiejętności pracy zespołowej

•      Kształtowanie umiejętności  komunikowania się, 

•      Rozwijanie spostrzegawczości, uwagi i pamięci,

•      Rozwijanie procesów poznawczych, rozwój mowy i bogacenie słownictwa,

•      Usprawnianie motoryki dużej i małej,

•      Wyzwolenie ekspresji twórczej,

•      Wspieranie umiejętności : koncentracji, uważnego słuchania i jasnego wypowiadania się, rysowania, umiejętności matematycznych;

•       Angażowanie rodziców w życie przedszkola.

 

W wyniku realizacji powyższych celów dzieci nabędą wiele nowych wiadomości  i umiejętności:

•        nauczą się kilku słów w innych językach (dzień dobry, do widzenia, zwroty grzecznościowe),

•        rozpoznają i nazywają niektóre symbole narodowe wybranych krajów,

•        poznają bajki, opowiadania, piosenki i tańce innych krajów,

•        poznają niektóre tradycje i zwyczaje innych krajów,

•        wymienią najciekawsze i najbardziej znane zabytki wybranych państw,

•        poznają ciekawostki kulinarne i przysmaki poszczególnych krajów

•         poznają krajobrazy i charakterystyczne rośliny i zwierzęta

 

Osoby objęte działaniami

Innowacja skierowana jest do wychowanków przedszkola.

Sposoby i formy realizacji

Metody:

•        słowne – opowiadanie, wyjaśnienie, opis, przekazywanie informacji, rozmowy, instrukcje, pogadanki, zagadki,

•        problemowa – dyskusja, burza mózgów,

•        oglądowe – obserwacje, pokazy, osobisty przykład nauczyciela, prezentacje multimedialne, oglądanie albumów, atlasów,

•        czynne – samodzielnych doświadczeń, zadań stawianych dziecku, kierowanie działalnością dziecka.

Formy:

•        indywidualna

•        grupowa

                  

Spodziewanie efekty

 

Dziecko:

•      Rozpoznaje  flagi wybranych  państw

•      Zna zwyczaje i tradycje omawianych państw

•      Osłucha się z wybranymi językami

•      Pozna zabytki, potrawy i sławnych ludzi omawianych państw

•      Rozumie, co to znaczy być tolerancyjnym

•      Wie, że należy szanować odmienność drugiego człowieka

Nauczyciel:

•      Rozwija pozytywne relacje na linii rodzic – dziecko – nauczyciel

•      Stwarza  dzieciom sytuacje pozwalające spędzać czas z rodzicami

•      Prezentuje efekty własnej pracy

•      Wzbogaca własny warsztat pracy

 

Opis innowacji

 

,,Przedszkolak poznaje świat” to innowacja wspierająca wszechstronny rozwój dziecka poprzez aktywne odkrywanie otaczającej rzeczywistości. Jej celem jest rozbudowanie ciekawości poznawczej, rozwijanie umiejętności obserwacji, zadawania pytań i poszukiwania odpowiedzi. Realizacja  będzie trwała od września do czerwca i będzie odbywać się dwóch grupach przedszkolnych. W każdym miesiącu będziemy realizować jeden blok tematyczny, na realizację którego przeznaczymy  dwie godziny zajęć, na których dzieci wzbogacą wiedzę o wybrane kraje Europy, Afryki, Azji, Ameryki Północnej.                                                                                                                     Prawidłowy przebieg  tej innowacji wymaga  motywowania  dzieci do podejmowania aktywności z zakresu edukacji językowej, matematycznej, przyrodniczej, muzycznej, plastycznej i technicznej, a także ruchowej

Sposoby ewaluacji

 

Do ewaluacji zamierzamy wykorzystać swobodne wypowiedzi dzieci dotyczące przeprowadzonych zajęć, wykorzystanie naklejek informujących o tym, jak podobały się zajęcia (wesoła buzia- bardzo podobały mi się zajęcia, smutna buzia- nie podobały mi się zajęcia)  oraz wyniki ankiet przeprowadzonych wśród rodziców         i nauczycieli obserwujących zajęcia . Ocenie rezultatów kształcenia będzie podlegać ogólne zaangażowanie dzieci w realizację innowacji, ich wypowiedzi na dany temat.

Wyniki ewaluacji będą wskazówką do dalszej pracy oraz  zostaną przedstawione dyrektorowi po zakończeniu innowacji. Ponadto na bieżąco dzieci będą tworzyły obrazkowy atlas państw i kontynentów poznanych w czasie trwania innowacji, a podsumowaniem zdobytej wiedzy będzie „Quiz”.