KARTA INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ
w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Gorzędowie
|
Tytuł innowacji pedagogicznej |
,,Przedszkolak poznaje świat” |
|
Imię i nazwisko autora lub zespołu autorskiego |
Joanna Janoch, Katarzyna Klekocińska
|
|
Imię i nazwisko osoby/osób wdrażających innowację |
Joanna Janoch, Katarzyna Klekocińska |
|
Czas trwania innowacji |
Wrzesień 2025 – Czerwiec 2026
|
|
Opis innowacji pedagogicznej
|
|
|
Rodzaj innowacji pedagogicznej
|
organizacyjno-metodyczna |
|
Uzasadnienie potrzeby innowacji |
Ideą przyświecającą wprowadzeniu innowacji pedagogicznej jest integracja wiedzy i realizacji nadrzędnego celu wychowawczego, którym jest wszechstronny rozwój dziecka w wymiarze intelektualnym, społecznym, estetycznym. Zastosowanie odpowiednich metod i form pracy pozwoli dziecku odkryć nieznany i odległy dotąd świat. Postaramy się to osiągnąć m.in. poprzez taniec, muzykę, smak, twórcze działania. Taki sposób przekazywania informacji jest nie tylko atrakcyjny dla dzieci, ale wyzwala u nich emocje, skłania do zabawy i rozmowy.
|
|
Cele innowacji pedagogicznej |
Cel główny: · Kształtowanie wśród dzieci poczucia tożsamości narodowej oraz poszanowania odmienności i różnorodności kultur i tradycji. Cele szczegółowe: • Kształtowanie postawy szacunku i tolerancji wobec różnorodności i odmienności kulturowej, • Poznawanie wielorakości, złożoności i bogactwa świata, • Stymulowanie rozwoju, kreatywności, myślenia i otwartości, • Rozbudzanie zainteresowania dzieci innymi kulturami i zwyczajami • Rozwijanie talentów i zdolności dzieci, • Rozwijanie umiejętności pracy zespołowej • Kształtowanie umiejętności komunikowania się, • Rozwijanie spostrzegawczości, uwagi i pamięci, • Rozwijanie procesów poznawczych, rozwój mowy i bogacenie słownictwa, • Usprawnianie motoryki dużej i małej, • Wyzwolenie ekspresji twórczej, • Wspieranie umiejętności : koncentracji, uważnego słuchania i jasnego wypowiadania się, rysowania, umiejętności matematycznych; • Angażowanie rodziców w życie przedszkola.
W wyniku realizacji powyższych celów dzieci nabędą wiele nowych wiadomości i umiejętności: • nauczą się kilku słów w innych językach (dzień dobry, do widzenia, zwroty grzecznościowe), • rozpoznają i nazywają niektóre symbole narodowe wybranych krajów, • poznają bajki, opowiadania, piosenki i tańce innych krajów, • poznają niektóre tradycje i zwyczaje innych krajów, • wymienią najciekawsze i najbardziej znane zabytki wybranych państw, • poznają ciekawostki kulinarne i przysmaki poszczególnych krajów • poznają krajobrazy i charakterystyczne rośliny i zwierzęta
|
|
Osoby objęte działaniami |
Innowacja skierowana jest do wychowanków przedszkola. |
|
Sposoby i formy realizacji |
Metody: • słowne – opowiadanie, wyjaśnienie, opis, przekazywanie informacji, rozmowy, instrukcje, pogadanki, zagadki, • problemowa – dyskusja, burza mózgów, • oglądowe – obserwacje, pokazy, osobisty przykład nauczyciela, prezentacje multimedialne, oglądanie albumów, atlasów, • czynne – samodzielnych doświadczeń, zadań stawianych dziecku, kierowanie działalnością dziecka. Formy: • indywidualna • grupowa
|
|
Spodziewanie efekty
|
Dziecko: • Rozpoznaje flagi wybranych państw • Zna zwyczaje i tradycje omawianych państw • Osłucha się z wybranymi językami • Pozna zabytki, potrawy i sławnych ludzi omawianych państw • Rozumie, co to znaczy być tolerancyjnym • Wie, że należy szanować odmienność drugiego człowieka Nauczyciel: • Rozwija pozytywne relacje na linii rodzic – dziecko – nauczyciel • Stwarza dzieciom sytuacje pozwalające spędzać czas z rodzicami • Prezentuje efekty własnej pracy • Wzbogaca własny warsztat pracy
|
|
Opis innowacji
|
,,Przedszkolak poznaje świat” to innowacja wspierająca wszechstronny rozwój dziecka poprzez aktywne odkrywanie otaczającej rzeczywistości. Jej celem jest rozbudowanie ciekawości poznawczej, rozwijanie umiejętności obserwacji, zadawania pytań i poszukiwania odpowiedzi. Realizacja będzie trwała od września do czerwca i będzie odbywać się dwóch grupach przedszkolnych. W każdym miesiącu będziemy realizować jeden blok tematyczny, na realizację którego przeznaczymy dwie godziny zajęć, na których dzieci wzbogacą wiedzę o wybrane kraje Europy, Afryki, Azji, Ameryki Północnej. Prawidłowy przebieg tej innowacji wymaga motywowania dzieci do podejmowania aktywności z zakresu edukacji językowej, matematycznej, przyrodniczej, muzycznej, plastycznej i technicznej, a także ruchowej |
|
Sposoby ewaluacji
|
Do ewaluacji zamierzamy wykorzystać swobodne wypowiedzi dzieci dotyczące przeprowadzonych zajęć, wykorzystanie naklejek informujących o tym, jak podobały się zajęcia (wesoła buzia- bardzo podobały mi się zajęcia, smutna buzia- nie podobały mi się zajęcia) oraz wyniki ankiet przeprowadzonych wśród rodziców i nauczycieli obserwujących zajęcia . Ocenie rezultatów kształcenia będzie podlegać ogólne zaangażowanie dzieci w realizację innowacji, ich wypowiedzi na dany temat. Wyniki ewaluacji będą wskazówką do dalszej pracy oraz zostaną przedstawione dyrektorowi po zakończeniu innowacji. Ponadto na bieżąco dzieci będą tworzyły obrazkowy atlas państw i kontynentów poznanych w czasie trwania innowacji, a podsumowaniem zdobytej wiedzy będzie „Quiz”.
|