Roczny projekt edukacyjny  2025/2026

„Ziemia to moja planeta”

 

Adresaci: dzieci 3–6 lat

Czas trwania: wrzesień – czerwiec 2025/2026

Miejsce: przedszkole

Cele ogólne:

·       kształtowanie postaw proekologicznych,

·       rozwijanie ciekawości świata i odpowiedzialności za środowisko,

·       budowanie więzi emocjonalnej z przyrodą,

·       nabywanie umiejętności praktycznych (segregacja, oszczędzanie, opieka nad roślinami i zwierzętami).

Cele szczegółowe:

Dziecko:

1. Wiedza i świadomość przyrodnicza

·       rozumie, że Ziemia jest domem ludzi, zwierząt i roślin,

·       zna podstawowe zjawiska przyrodnicze (pory roku, zmiany w pogodzie, obieg wody),

·       potrafi wymienić sposoby dbania o środowisko (segregacja, oszczędzanie wody, sprzątanie, sadzenie roślin),

·       wie, dlaczego drzewa, woda, powietrze i zwierzęta są ważne dla życia na Ziemi,

·       uświadamia sobie, że śmieci w przyrodzie są szkodliwe.

2. Umiejętności praktyczne

·       potrafi segregować odpady do odpowiednich pojemników,

·       umie oszczędzać wodę (zakręca kran, używa jej rozsądnie),

·       dba o rośliny (podlewa, pielęgnuje),

·       potrafi przygotować karmnik i dokarmiać ptaki zimą,

·       wykonuje prace plastyczne i techniczne z materiałów naturalnych i z recyklingu,

·       umie uczestniczyć w akcjach ekologicznych (sprzątanie terenu, sadzenie drzewek, happening).

3. Postawy i wartości

·       kształtuje poczucie odpowiedzialności za przyrodę,

·       rozwija wrażliwość ekologiczną i estetyczną,

·       odczuwa radość z obcowania z naturą,

·       uczy się współdziałania w grupie i podejmowania wspólnych działań na rzecz środowiska,

·       rozumie, że nawet małe działania (oszczędzanie, segregowanie) mają znaczenie dla całej planety.

4. Rozwój emocjonalno-społeczny

·       potrafi wyrażać emocje związane z przyrodą (radość, troska, zachwyt),

·       nawiązuje więź z roślinami i zwierzętami poprzez opiekę i obserwację,

·       okazuje szacunek wobec innych dzieci, dorosłych i wszystkich żywych istot,

·       rozumie, że wszyscy ludzie na świecie – mali i duzi – powinni troszczyć się o Ziemię.

 Dzięki tym celom szczegółowym projekt ma wymiar poznawczy, praktyczny, wychowawczy i emocjonalny.

Metody pracy:

·       zabawy ruchowe i tematyczne,

·       zajęcia plastyczne i techniczne,

·       doświadczenia przyrodnicze,

·       obserwacje i spacery,

·       rozmowy kierowane,

·       piosenki i wiersze ekologiczne.

Efekty:

 

·       dzieci poznają zasady ekologii w codziennym życiu,

·       potrafią segregować odpady i oszczędzać wodę,

·       rozwijają odpowiedzialność za rośliny i zwierzęta,

·       wzmacniają więź emocjonalną z naturą,

·       pod koniec roku każde dziecko otrzyma dyplom „Przyjaciela Ziemi”.

Wykonawca:

 Joanna Janoch

Katarzyna Klekocińska