Projekt edukacyjny : ,,Małe rączki - wielkie możliwości – czyli sensoryczna droga do sprawności”
Organizatorami projektu są: Edu Skarbnica Tomasz Grabowski i Kreatywny Pedagog Marta Lewko-Grabowska
1. Zadania ogólne
Projekt skierowany jest do uczniów edukacji przedszkolnej. Ma na celu rozwijanie motoryki małej, kreatywności, sprawności manualnych oraz budowanie poczucia własnej wartości poprzez aktywne działanie.
2. Uzasadnienie pedagogiczne
Rozwój motoryki małej i zdolności manualnych jest ściśle związany z rozwojem poznawczym, emocjonalnym i społecznym dziecka. Dziabania praktyczne pobudzają wyobraźnię, rozwijają umiejętności koncentracji, wytrwałość oraz wiarę we własne możliwości. Projekt wpisuje się w wymagania podstawy programowej, szczególnie w obszary: edukacja plastyczna i techniczna, rozwijanie sprawności ruchowych, kształtowanie postaw kreatywnych i prospołecznych, wychowanie przez sztukę i pracę praktyczną.
. Cele projektu
Cel główny: wspieranie wszechstronnego rozwoju dziecka poprzez działania manualne i twórcze, rozwijanie poczucia sprawności i wiary we własne możliwości.
Cele szczegółowe: Dziecko rozwija sprawność dłoni i palców, potrafi współpracować w grupie, umie planować i organizować swoją pracę, stosuje różne techniki plastyczne i techniczne, doświadcza satysfakcji z ukończonego działa, rozumie wartość wspólnego działania i prezentacji efektów pracy.
4. Metody pracy
Metody aktywizujące (burza mózgów, metoda projektu, praca w parach i grupach), metody praktyczne (ćwiczenia manualne, eksperymenty, dziabania konstrukcyjne), metody ekspresji twórczej (rysunek, lepienie, rękodzieło, prace przestrzenne).
5. Formy pracy
Indywidualna, zespołowa, grupowa, praca na forum grupy przedszkolnej(wystawy, prezentacje).
6. Środki dydaktyczne
Materiały plastyczne (papier, kredki, farby, plastelina, masa solna), materiały techniczne(tektura, elementy do konstruowania, materiały z recyklingu), przybory (nożyczki, kleje, igły z grubym oczkiem, włóczki, koraliki), rośliny, ziemia, doniczki – do zajęć przyrodniczych.
7. Oczekiwane efekty wychowawczo-dydaktyczne
Uczeń rozwija zdolności manualne i twórcze, wykazuje inicjatywę i zaangażowanie, potrafi współpracować w grupie i szanować efekty pracy innych, przejawia wiarę we własne możliwości.
8. Ewaluacja
Obserwacja pracy i aktywności uczniów, rozmowy indywidualne i grupowe, ankieta dla dzieci, prezentacja efektów w formie wystawy szkolnej.
9. Czas trwania projektu:
Projekt trwa od 01.09.2025 do 26.06.2026r.
Nauczyciele realizujący: Joanna Janoch i Katarzyna Klekocińska