|
Tytuł innowacji pedagogicznej |
„Bajki z koszyka - podróże z bajkoterapią”
|
|
Imię i nazwisko autora lub zespołu autorskiego |
Joanna Janoch, Katarzyna Klekocińska
|
|
Imię i nazwisko osoby/osób wdrażających innowację |
Joanna Janoch, Katarzyna Klekocińska |
|
Czas trwania innowacji |
Wrzesień 2025 – Czerwiec 2026
|
|
Opis innowacji pedagogicznej
|
|
|
Rodzaj innowacji pedagogicznej
|
organizacyjno-metodyczna |
|
Uzasadnienie potrzeby innowacji |
Współczesne dzieci żyją w świecie pełnym bodźców i informacji, które często wywołują u nich napięcie, lęk, trudności w radzeniu sobie z emocjami czy relacjami rówieśniczymi. Bajkoterapia jest skuteczną metodą wspierającą rozwój emocjonalny i społeczny dziecka – ułatwia nazywanie uczuć, oswajanie lęków oraz budowanie pozytywnego obrazu siebie. „Bajki z koszyka” to propozycja połączenia tradycyjnej opowieści z elementami zabawy, podróży wyobrażeniowej i twórczej aktywności, co pozwala dzieciom w sposób atrakcyjny i bezpieczny zdobywać ważne kompetencje emocjonalno-społeczne. Innowacja odpowiada na potrzeby dzieci w zakresie:
|
|
Cele innowacji pedagogicznej |
Cel główny: · Wspieranie rozwoju emocjonalno-społecznego dzieci poprzez bajko terapii, · Rozwijanie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach życiowych. · Budowanie atmosfery akceptacji, bezpieczeństwa i otwartości na drugiego człowieka.
Cele szczegółowe: · Uczenie rozpoznawania i nazywania emocji. · Rozwijanie wyobraźni i kreatywności. · Wzmacnianie poczucia własnej wartości. · Kształtowanie postaw przyjaźni, współpracy i tolerancji. · Rozwijanie umiejętności słuchania i koncentracji. · Wdrażanie do rozwiązywania konfliktów w sposób pokojowy.
W wyniku realizacji powyższych celów dzieci nabędą wiele nowych wiadomości i umiejętności: Wiadomości, jakie nabędą dzieci:
Umiejętności, jakie nabędą dzieci:
|
|
Osoby objęte działaniami |
Innowacja skierowana jest do wychowanków przedszkola. |
|
Sposoby i formy realizacji |
Metody: • słowne – opowiadanie, wyjaśnienie, opis, przekazywanie informacji, rozmowy, instrukcje, pogadanki, zagadki, • problemowa – dyskusja, burza mózgów, • oglądowe – obserwacje, pokazy, osobisty przykład nauczyciela, prezentacje multimedialne, oglądanie albumów, atlasów, • czynne – samodzielnych doświadczeń, zadań stawianych dziecku, kierowanie działalnością dziecka. Formy: • indywidualna • grupowa
|
|
Spodziewanie efekty
|
Dziecko: • Rozpoznaje flagi wybranych państw • Zna zwyczaje i tradycje omawianych państw • Osłucha się z wybranymi językami • Pozna zabytki, potrawy i sławnych ludzi omawianych państw • Rozumie, co to znaczy być tolerancyjnym • Wie, że należy szanować odmienność drugiego człowieka Nauczyciel: • Rozwija pozytywne relacje na linii rodzic – dziecko – nauczyciel • Stwarza dzieciom sytuacje pozwalające spędzać czas z rodzicami • Prezentuje efekty własnej pracy • Wzbogaca własny warsztat pracy
|
|
Opis innowacji
|
„Bajki z koszyka – podróże z bajkoterapii” to innowacja pedagogiczna skierowana do dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Głównym elementem jest specjalny koszyk z bajkami terapeutycznymi, który staje się inspiracją do spotkań, rozmów i zabaw rozwijających. Każde spotkanie stanowi „podróż” do świata bajki – dzieci poprzez słuchanie, rozmowę, odgrywanie ról i twórcze działania uczą się radzić sobie z emocjami, rozwiązywać konflikty i budować pozytywne relacje. Innowacja łączy elementy bajkoterapii, dramy, pedagogiki zabawy i arteterapii. |
|
Sposoby ewaluacji
|
Obserwacja dzieci podczas zajęć – analiza zachowań, reakcji, zaangażowania. Rozmowy indywidualne i grupowe – sprawdzanie rozumienia treści bajek i umiejętności odniesienia do własnego życia. Prace plastyczne i twórcze – analiza sposobu wyrażania emocji. Ankiety/rozmowy z rodzicami – informacje o zmianach w zachowaniu dzieci poza placówką. Podsumowanie zajęć – krótkie wypowiedzi dzieci o tym, co im pomogło, co zapamiętały, co im się podobało. Analiza dokumentacji nauczyciela – notatki z obserwacji, wnioski do dalszej pracy.
|