Tytuł innowacji pedagogicznej

„Bajki z koszyka - podróże z bajkoterapią”

 

Imię i nazwisko autora lub zespołu autorskiego

 

Joanna Janoch, Katarzyna Klekocińska

 

Imię i nazwisko osoby/osób wdrażających innowację

 

Joanna Janoch, Katarzyna Klekocińska

Czas trwania innowacji

Wrzesień 2025 – Czerwiec 2026

 

 

 

 

Opis innowacji pedagogicznej

 

Rodzaj innowacji pedagogicznej

 

 

organizacyjno-metodyczna

Uzasadnienie potrzeby innowacji

Współczesne dzieci żyją w świecie pełnym bodźców i informacji, które często wywołują u nich napięcie, lęk, trudności w radzeniu sobie z emocjami czy relacjami rówieśniczymi. Bajkoterapia jest skuteczną metodą wspierającą rozwój emocjonalny i społeczny dziecka – ułatwia nazywanie uczuć, oswajanie lęków oraz budowanie pozytywnego obrazu siebie.

„Bajki z koszyka” to propozycja połączenia tradycyjnej opowieści z elementami zabawy, podróży wyobrażeniowej i twórczej aktywności, co pozwala dzieciom w sposób atrakcyjny i bezpieczny zdobywać ważne kompetencje emocjonalno-społeczne. Innowacja odpowiada na potrzeby dzieci w zakresie:

  • rozwijania empatii i umiejętności komunikacyjnych,
  • radzenia sobie z trudnymi emocjami,
  • budowania poczucia bezpieczeństwa i wartości,
  • kształtowania postaw prospołecznych.

 

Cele innowacji pedagogicznej

Cel główny:

·       Wspieranie rozwoju emocjonalno-społecznego dzieci poprzez bajko terapii,

·       Rozwijanie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach życiowych.

·       Budowanie atmosfery akceptacji, bezpieczeństwa i otwartości na drugiego człowieka.

 

Cele szczegółowe:

·       Uczenie rozpoznawania i nazywania emocji.

·       Rozwijanie wyobraźni i kreatywności.

·       Wzmacnianie poczucia własnej wartości.

·       Kształtowanie postaw przyjaźni, współpracy i tolerancji.

·       Rozwijanie umiejętności słuchania i koncentracji.

·       Wdrażanie do rozwiązywania konfliktów w sposób pokojowy.

 

W wyniku realizacji powyższych celów dzieci nabędą wiele nowych wiadomości  i umiejętności:

Wiadomości, jakie nabędą dzieci:

  • Znajomość podstawowych emocji (radość, smutek, złość, strach, zdziwienie, wstyd).
  • Rozumienie, że każda emocja jest naturalna i potrzebna.
  • Wiedza, że problemy można rozwiązywać na różne sposoby – nie tylko poprzez kłótnię czy złość.
  • Znajomość pozytywnych wzorców zachowań bohaterów bajek.
  • Świadomość, że każdy człowiek jest inny, ale zasługuje na szacunek i akceptację.
  • Wiedza o znaczeniu przyjaźni, współpracy i wzajemnej pomocy.
  • Rozpoznawanie, że książka i bajka mogą być źródłem wsparcia, rozrywki i nauki.

Umiejętności, jakie nabędą dzieci:

  • Rozpoznawanie, nazywanie i wyrażanie własnych uczuć w akceptowalny sposób.
  • Empatyczne reagowanie na emocje i potrzeby innych osób.
  • Poszukiwanie rozwiązań problemów i konfliktów bez przemocy.
  • Współpraca w grupie, dzielenie się zadaniami, respektowanie zdania innych.
  • Umiejętność aktywnego słuchania i skupiania uwagi.
  • Rozwijanie wyobraźni i kreatywności poprzez opowiadanie, rysowanie i odgrywanie ról.
  • Tworzenie własnych opowieści i wyrażanie ich poprzez różne formy ekspresji (słowo, obraz, ruch, muzyka).
  • Zwiększona samodzielność

 

 

Osoby objęte działaniami

Innowacja skierowana jest do wychowanków przedszkola.

Sposoby i formy realizacji

Metody:

•        słowne – opowiadanie, wyjaśnienie, opis, przekazywanie informacji, rozmowy, instrukcje, pogadanki, zagadki,

•        problemowa – dyskusja, burza mózgów,

•        oglądowe – obserwacje, pokazy, osobisty przykład nauczyciela, prezentacje multimedialne, oglądanie albumów, atlasów,

•        czynne – samodzielnych doświadczeń, zadań stawianych dziecku, kierowanie działalnością dziecka.

Formy:

•        indywidualna

•        grupowa

                  

Spodziewanie efekty

 

Dziecko:

•      Rozpoznaje  flagi wybranych  państw

•      Zna zwyczaje i tradycje omawianych państw

•      Osłucha się z wybranymi językami

•      Pozna zabytki, potrawy i sławnych ludzi omawianych państw

•      Rozumie, co to znaczy być tolerancyjnym

•      Wie, że należy szanować odmienność drugiego człowieka

Nauczyciel:

•      Rozwija pozytywne relacje na linii rodzic – dziecko – nauczyciel

•      Stwarza  dzieciom sytuacje pozwalające spędzać czas z rodzicami

•      Prezentuje efekty własnej pracy

•      Wzbogaca własny warsztat pracy

 

Opis innowacji

 

„Bajki z koszyka – podróże z bajkoterapii” to innowacja pedagogiczna skierowana do dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Głównym elementem jest specjalny koszyk z bajkami terapeutycznymi, który staje się inspiracją do spotkań, rozmów i zabaw rozwijających. Każde spotkanie stanowi „podróż” do świata bajki – dzieci poprzez słuchanie, rozmowę, odgrywanie ról i twórcze działania uczą się radzić sobie z emocjami, rozwiązywać konflikty i budować pozytywne relacje. Innowacja łączy elementy bajkoterapii, dramy, pedagogiki zabawy i arteterapii.

Sposoby ewaluacji

 

Obserwacja dzieci podczas zajęć – analiza zachowań, reakcji, zaangażowania.

Rozmowy indywidualne i grupowe – sprawdzanie rozumienia treści bajek i umiejętności odniesienia do własnego życia.

Prace plastyczne i twórcze – analiza sposobu wyrażania emocji.

Ankiety/rozmowy z rodzicami – informacje o zmianach w zachowaniu dzieci poza placówką.

Podsumowanie zajęć – krótkie wypowiedzi dzieci o tym, co im pomogło, co zapamiętały, co im się podobało.

Analiza dokumentacji nauczyciela – notatki z obserwacji, wnioski do dalszej pracy.