Międzynarodowy projekt edukacyjny wspierający rozwój czytelnictwa w roku szkolnym 2025/2026

„Czytam z klasą – Lekturki spod chmurki”

Edycja VII

„Pod parasolem przyjaźni”

 

Autor i organizator projektu:
Honorata Szanecka - dyrektor i nauczyciel w Szkole Podstawowej w Klonowie.

Koordynatorzy projektu w Zespole Szkolno – Przedszkolnym w Gorzędowie:

Magdalena Cimcioch

Sywia Możdżeń

Lena Gaworska

Uczniowie objęci działaniami:

Uczniowie klas I-III Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Gorzędowie.

Termin realizacji:

Od 1 października 2025 roku do 30 czerwca 2026 roku.

Projekt "CZYTAM Z KLASĄ lekturki spod chmurki" został stworzony z myślą

o zachęceniu uczniów do czytania książek, w tym lektur szkolnych.

Cele projektu:

­   rozbudzanie u uczniów ciekawości literackiej,

­   rozwijanie aktywności czytelniczej,

­   doskonalenie czytania ze zrozumieniem oraz aktywnego słuchania, 

­   profilaktyka przemocy rówieśniczej i wsparcie zdrowia psychicznego, kształtowanie postaw społecznych,

­    rozwijanie zainteresowania kulturą i językiem polskim wśród Polonii

­   zachęcanie rodziców do czytania dzieciom,

­   integracja zespołu klasowego,

­   współpraca placówek oświatowych z terenu całego kraju i zagranicznych szkół polonijnych,

­   wspieranie rozwoju nauki języka polskiego i oświaty polskiej za granicą. 

Projekt składa się z trzech modułów:

I MODUŁ od 01.10.2024r. do 31.12.2024r.

PRZYJACIEL POTRZEBNY OD ZARAZ

II MODUŁ od 01.01.2025r. do 31.03.2025r.

MIMO DESZCZU JESTEŚMY RAZEM

III MODUŁ od 01.04.2025r. do 31.05.2025r.

RAZEM MOŻEMY WIĘCEJ

Do każdego modułu podane są propozycje lektur. Spośród zadań zaproponowanych do każdego modułu, wspólnie z uczniami nauczyciel wybiera co najmniej CZTERY (jedno obowiązkowe udostępnione po rozpoczęciu danego modułu oraz trzy dowolne), które zostaną zrealizowane przez uczniów w danej klasie.

Zadania projektowe:

Moduł I

1.   W LEKTURNIKU pokolorujcie okładkę, podpiszcie się i uzupełnijcie strony związane z pierwszą przeczytaną lekturą.

2.   Stwórzcie “Lekturowy zegar” . Każda godzina to inne ważne wydarzenie z czytanej lektury. Na środku tarczy możecie umieścić głównego bohatera.

3.   Wymyślcie, zaprojektujcie i z dowolnych materiałów stwórzcie maszynę, która pomogłaby bohaterowi rozwiązać jego największy problem. Nadajcie jej nazwę

i opiszcie jej działanie.

4.   Wybierzcie dowolny fragment lektury i stwórzcie teatr cieni, używając wyciętych postaci lub własnych ciał. Zorganizujcie pokaz dla innej klasy. Możecie też zaprosić rodziców. 

5.   Zróbcie “Lekturowe pudełka” z przedmiotami i rysunkami związanymi z lekturą. Stwórzcie wystawkę.

6.   Zaplanujcie i zorganizujcie inne, kreatywne zadanie dowolne, związane z utrwaleniem treści czytanej przez Was książki.

 

Moduł II

1.   W LEKTURNIKU uzupełnijcie strony związane z drugą przeczytaną lekturą.

2. Wymyślcie gazetę z lekturowego świata. Mogą w niej być zawarte ogłoszenia, wywiad z bohaterami, prognoza pogody z miejsca akcji, listy, zdjęcia itp.

3. W grupach zbudujcie makiety lektury. Użyjcie kartonów, plasteliny, papieru itp. Inwencja leży po Waszej stronie.

4. Zabawcie się w zabawę “Gorące lekturowe krzesło” . Jeden z uczniów wciela się w bohatera, a pozostali zadają mu pytania, na które musi odpowiadać tak, jak odpowiedziałby bohater. Później następuje zmiana osoby siedzącej na krześle i zabawa toczy się dalej.

5. Stwórzcie ilustrowane słowniki Waszej lektury. Wybierzcie trudne lub ciekawe słowa z książki i rysujcie do nich ilustracje, np. słowo „lornetka” i obrazek lornetki. Możecie to zrobić indywidualnie, w parach lub grupach.

6. Zaplanujcie i zorganizujcie inne, kreatywne zadanie dowolne, związane z utrwaleniem treści czytanej przez Was książki.

 

Moduł III

1.   W LEKTURNIKU uzupełnijcie strony związane z trzecią przeczytaną lekturą.

2. Stwórzcie quiz do lektury. Każde dziecko wymyśla jedno pytanie. Uczniowie chodzą po sali w rytm muzyki. Gdy ta ucichnie, podchodzą do wybranego kolegi/koleżanki i zadają swoje pytanie, na które należy odpowiedzieć. Po tej rundzie zabawa toczy się dalej.

3. Wykonajcie "lekturę na wieszaku" lub “lekturę w pudełku” .

4. Zorganizujcie sesję fotograficzną do lektury. Każdy uczeń przebiera się za dowolnego bohatera, w którego wciela się w dniu sesji. W klasie stwórzcie scenkę i wykonajcie fotografie.

5. Stwórzcie reklamę w formie plakatu, ogłoszenia radiowego albo krótkiej scenki. Celem jest zachęcenie innej klasy do przeczytania tej lektury.

6. Zaplanujcie i zorganizujcie inne, kreatywne zadanie dowolne, związane z utrwaleniem treści czytanej przez Was książki.

Warunkiem realizacji zadań jest wykonanie po każdym module jednego zadania przyjacielskiego, znajdującego się na stronie internetowej projektu.

 

"CZYTAM Z KLASĄ - edycja VII - międzynarodowy projekt edukacyjny". Grupa na Facebooku służy do dzielenia się pomysłami, inspirowania siebie nawzajem, nawiązywania współpracy. Wstawianie zdjęć z realizacji projektu na grupę jest dobrowolne.

 

                                                                                              Magdalena Cimcioch

Sylwia Możdżeń

Lena Gaworska