Innowacja Pedagogiczna z j.angielskiego
1. Tytuł innowacji: „Słówka to drobnostka”
2. Autor innowacji:Małgorzata Idziaszczyk
3. Typ innowacji: metodyczno – organizacyjna
4. Planowany termin realizacji:
Innowacja będzie realizowana na zajęciach lekcyjnych:
Innowacją zostaną objęci uczniowie klas 5- 8w datach od 17.11.2025 r. – 15.03.2026 r.
5. Cele ogólne innowacji:
- stworzenie bepiecznego, przyjaznego miejsca, w którym każdy uczeń czuje się komfortowo i bezpiecznie oraz zawsze ma swój udział w zajęciach, a jego pomysły zostają dostrzeżone
- zapamiętywanie słownictwa wyznaczonego w podstawie programowej
- płynniesze posługiwanie się nauczonymi słówkami
6. Cele szczegółowe:
- rozbudzenie i kształtowanie zainteresowań językowych ucznia
- motywowanie uczniów do samodzielnego zdobywania wiedzy i podejmowania twórczych działań
- aktywowanie uczniów poprzez uczestnictwo w zajęciach, używanie wyobraźni, dzielenie się pomysłami
- dostrzeżenie przez uczniów swojej wartości
- rozwijanie logicznego myślenia
- wspieranie kreatywności
- kształtowanie umiejętności posługiwania się językiem angielskim
- zwrócenie uwagi na to jak bardzo j. angielski jest wszechobecny i przydatny w życiu
-doskonalenie umiejętności wykorzystania wiedzy językowej w życiu codziennym
- kształtowanie umiejętności pracy w grupie
- pokazanie uczniom, że ucząc się j. angielskiego można się dobrze bawić
7. Treści nauczania
- słownictwo, zgodnie z programem nauczania w klasach 5-8 szkoły podstawowej
8. Spodziewane efekty innowacji:
Uczniowie poznają nową technikę uczenia się słówek w języku angielskim, przez co
podniosą swoje kompetencje językowe. Podczas zajęć będą tworzyć historie i się nimi
dzielić. Dzięki temu będą mogli swobodnie używać swojej wyobraźni i traktować naukę, jak
zabawę. Poprzez zróżnicowane formy pracy nabędą umiejętności/ zaznajomią się z etyką
pracy samodzielnej oraz grupowej. Samodzielnie bądźkoleżeńsko będą oceniać swój
progres. Umocni się pozucie bezpieczeństwa, i powstanie środowisko, w którymszanowany
jest każdy i liczysię zdanie każdego ucznia.
8. Opis innowacji:
Inowacja będzie polegała na zaprezentowaniu uczniom metody nauki słówek w języku
Angielskim, a następnie jej praktycznego zastosowania przez uczniów.
Materiał słownictwa obok gramatyki jest konieczny do opanowania. Nie zawsze jednak
nauczyciele pokazują jak się go uczyć, co skutkuje nauką na pamięć, a zapamiętywanie
jest mozolną pracą, często wiążącą się z pamięcią krótkotrwałą tzw. „zakuć, zaliczyć,
zapomnieć”.
Uczniowie chętnie wykorzystują aplikacje do nauki języka angielskiego. Chcąc jednak
pokzać im inne sposoby, być może nawet ciekawsze i bardziej dostosowane do ich potrzeb,
postanowiłam nauczyć ich metody mapy słówek. Ta metoda jestefektywna i dzięki niej,
poprzez zabawę uczniowie lepiej przyswajają wiedzę która będzie mniej ulotna.
Technika ta może być indywidualna, jak również grupowa - projekt z przyjaciółmi, kiedy
można wymienić pomysły, a nawet czasami się pośmiać.Jest to główna i bardzo znacząca
różnica porównując tą metodęz aplikacjąjęzykową. Mianowicie, nie jest ona stworzona dla
ogółu tylko dla danej grupy uczniów/ dla danej osoby, przez tą osobą lub grupę uczniów.
9.Umiejętności nabyte przez uczniów podczas zajęć:
- wzmocnienie kreatywności
- poprawa logicznego myślenia
- konstruowanie map słów
- etyka pracy samodzielnej i w grupie
- powtórzenie, utrwalenie wiadomości z j. angielskiego
10.Metody i formy:
- burza mózgów,
- planowanie działań,
- mapy słów.
- rozmowa dydaktyczna.
11.Ewaluacja programu:
Narzędziem ewaluacji będą:
- mapy słówek
- porównanie wiedzy początkowej z wiedzą końcową na podstawie kart pracy
- ankieta ewaluacyjna dla uczniów,
- zdjęcia, relacje i dorobek uczniów zaprezentowany na wystawach i na stronie internetowej
szkoły.
Sposoby ewaluacji:
- obserwacja uczniów podczas zajęć,
- aktywność uczniów podczas zajęć,
- arkusz informacji zwrotnej dla ucznia (ankieta),
- międzyklasowy konkurs na najlepszą mape słówek
Naturalną formą ewaluacji będzie poziom zadowolenia dzieci z własnych dokonań.