Innowacja Pedagogiczna z j.angielskiego

 

1.  Tytuł innowacji: „Słówka to drobnostka”

2.  Autor innowacji:Małgorzata Idziaszczyk

3.  Typ innowacji:  metodyczno – organizacyjna

4.  Planowany termin realizacji:

Innowacja będzie realizowana na zajęciach lekcyjnych:

Innowacją zostaną objęci uczniowie klas 5- 8w datach od 17.11.2025 r. – 15.03.2026 r.

5.  Cele ogólne innowacji:

- stworzenie bepiecznego, przyjaznego miejsca, w którym każdy uczeń czuje się komfortowo i bezpiecznie oraz zawsze ma swój udział w zajęciach, a jego pomysły zostają dostrzeżone

- zapamiętywanie słownictwa wyznaczonego w podstawie programowej

- płynniesze posługiwanie się nauczonymi słówkami

6.  Cele szczegółowe:

-  rozbudzenie i kształtowanie zainteresowań językowych ucznia

- motywowanie uczniów do samodzielnego zdobywania wiedzy i podejmowania twórczych działań

- aktywowanie uczniów poprzez uczestnictwo w zajęciach, używanie wyobraźni, dzielenie się pomysłami

-  dostrzeżenie przez uczniów swojej wartości

- rozwijanie logicznego myślenia

- wspieranie kreatywności

- kształtowanie umiejętności posługiwania się językiem angielskim

- zwrócenie uwagi na to jak bardzo j. angielski jest wszechobecny i  przydatny w życiu

-doskonalenie umiejętności wykorzystania wiedzy językowej w życiu codziennym

- kształtowanie umiejętności pracy w grupie

- pokazanie uczniom, że ucząc się j. angielskiego można się dobrze bawić

7.  Treści nauczania 

- słownictwo, zgodnie z programem nauczania w klasach 5-8 szkoły podstawowej

8.  Spodziewane efekty innowacji:

Uczniowie poznają nową technikę uczenia się słówek  w języku angielskim, przez co

podniosą swoje kompetencje językowe. Podczas zajęć będą tworzyć historie i się nimi

dzielić. Dzięki temu będą mogli swobodnie używać swojej wyobraźni i traktować naukę, jak

zabawę. Poprzez zróżnicowane formy pracy nabędą umiejętności/ zaznajomią się z etyką

pracy samodzielnej oraz grupowej. Samodzielnie bądźkoleżeńsko będą oceniać swój

progres. Umocni się pozucie bezpieczeństwa, i powstanie środowisko, w którymszanowany

jest każdy i liczysię zdanie każdego ucznia.

8.  Opis innowacji:

Inowacja będzie polegała na zaprezentowaniu uczniom metody nauki słówek w języku

Angielskim, a następnie jej praktycznego zastosowania przez uczniów.

Materiał słownictwa obok gramatyki jest konieczny do opanowania. Nie zawsze jednak

nauczyciele pokazują jak się go uczyć, co skutkuje nauką na pamięć, a zapamiętywanie

jest mozolną pracą, często wiążącą się z pamięcią krótkotrwałą tzw. „zakuć, zaliczyć,

zapomnieć”.

Uczniowie chętnie wykorzystują aplikacje do nauki języka angielskiego. Chcąc jednak

pokzać im inne sposoby, być może nawet ciekawsze i bardziej dostosowane do ich potrzeb,

postanowiłam nauczyć ich metody mapy słówek. Ta metoda jestefektywna i dzięki niej,

poprzez zabawę uczniowie lepiej przyswajają wiedzę która będzie mniej ulotna.

Technika ta może być indywidualna, jak również grupowa - projekt z przyjaciółmi, kiedy

można wymienić pomysły, a nawet czasami się pośmiać.Jest to główna i bardzo znacząca

różnica porównując tą metodęz aplikacjąjęzykową. Mianowicie, nie jest ona stworzona dla

ogółu tylko dla danej grupy uczniów/ dla danej osoby, przez tą osobą lub grupę uczniów.

9.Umiejętności nabyte przez uczniów podczas zajęć:

- wzmocnienie kreatywności

- poprawa logicznego myślenia

- konstruowanie map słów

- etyka pracy samodzielnej i w grupie

- powtórzenie, utrwalenie wiadomości z j. angielskiego

10.Metody i formy:

- burza mózgów,

- planowanie działań,

- mapy słów.

- rozmowa dydaktyczna.

11.Ewaluacja programu:

Narzędziem ewaluacji będą:

- mapy słówek

- porównanie wiedzy początkowej z wiedzą końcową na podstawie kart pracy

- ankieta ewaluacyjna dla uczniów,

- zdjęcia, relacje i dorobek uczniów zaprezentowany na wystawach i na stronie internetowej

szkoły.

Sposoby ewaluacji:

- obserwacja uczniów podczas zajęć,

- aktywność uczniów podczas zajęć,

- arkusz informacji zwrotnej dla ucznia (ankieta),

- międzyklasowy konkurs na najlepszą mape słówek

Naturalną formą ewaluacji będzie poziom zadowolenia dzieci z własnych dokonań.