Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Zabawa Sztuką”

Uczniowie objęci działaniami

Projekt realizowany jest na zajęciach Koła Artystycznego w klasie VI

Termin realizacji:

02.09.2024-30.05.2025

Głównym celem Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Zabawa sztuką” jest propagowanie sztuki w korelacji z kompetencjami kluczowymi oraz zgodnie z założeniami pedagogiki freblowskiej.

Cele szczegółowe:

·        tworzenie przez nauczycieli warunków do twórczej aktywności dzieci w procesie zabawy,

·        wprowadzenie dzieci w świat sztuki o charakterze lokalnym, ogólnopolskim, europejskim i światowym,

·        zapoznanie z wybranymi dziełami i ich twórcami,

·        rozwijanie poczucia estetyki i wrażliwości na piękno,

·        udział w wystawach i prezentacjach zbiorowych,

·        rozwijanie postawy twórczej dzieci z jej nieodłącznymi     atrybutami tj. kreatywnością, innowacyjnością,

·        zapoznanie z różnorodnymi technikami plastycznymi,

·        kształtowanie umiejętności rozumienia i interpretowania pojęć przy wykorzystaniu obrazów,

·        doskonalenie umiejętności swobodnej wypowiedzi, w tym wyrażania odczuć związanych z odbiorem sztuki,

·        przygotowanie do posługiwania się językiem obcym nowożytnym w oparciu o wykorzystywanie dzieł sztuki,

·        kształtowanie orientacji przestrzennej,

·        rozwijanie zainteresowań światem przyrody poprzez wykorzystywanie dzieł sztuki,

·        doskonalenie umiejętności konstrukcyjnych,

·        rozwijanie kompetencji cyfrowych dzieci oraz nauczycieli,

ZAŁOŻENIA

·        wspomaganie rozwoju dzieci,

·        odkrywanie dziecięcych talentów,

·        budowanie więzi w grupie,

·        rozwijanie wiary we własne możliwości,

·        współpraca z środowiskiem lokalnym, w tym z instytucjami kultury, artystami, branie udziału w wyjściach i wycieczkach związanych z tematyką dotyczącą projektu,

·        kształtowanie wartości i umiejętności związanych

·        z zachowaniem się w miejscach dotyczących świata sztuki,

·        udział w akcjach propagujących działalność twórczą,

·        rozwijanie kreatywności, krytycznego myślenia oraz umiejętności rozwiązywania sytuacji problemowych.

Spośród zaproponowanych zadań każdy nauczyciel wraz ze swoją grupą/klasą realizuje co najmniej 5 zadań. Zadania należy traktować jako propozycje, które dostosowujemy do możliwości dzieci. Nie ma sztywnych schematów i instrukcji, zadania realizowane są według pomysłu nauczyciela z uwzględnieniem kreatywności i możliwości dzieci. Kluczowe jest odwołanie do świata sztuki, naszym celem nie jest tworzenie tylko pracplastycznych. W projekcie nie wykorzystujemy kolorowanek itp.

1. "Freblowskie przeplatanki" - przeplatanka, nazywana również wyplatanką, to jedna z technik prac twórczych zaproponowanych przez Froebla. Aktywność polega na tworzeniu kompozycji z kolorowych pasków, które przeplatane są przez sztywną podkładkę.

2. “Ulepione z gliny” - lepienie z gliny wspiera postawę twórczą, to kolejna z freblowskich technik. Okazja do wyrażania emocji, uczuć. Przyczynia się do kształtowania umiejętności przekształcania, wspiera umiejętności w obrębie edukacji matematycznej.

3. “Laboratorium koloru” - eksperymentowanie z barwą, odkrywanie odcieni, tworzenie własnych dzieł poprzez eksperyment plastyczny.

4. “Słodka abstrakcja” - bita śmietana i barwniki spożywcze to połączenie, które może posłużyć jako płótno i farby. To dobra inspiracja do poznania dzieł abstrakcyjnych takich artystów jak Wassily Kandinsky, Jackson Pollock.

5. “Collage” - przybliżenie techniki artystycznej polegającej na formowaniu kompozycji z różnych materiałów i tworzyw, takich jak gazety, tkaniny, fotografie czy drobne przedmioty codziennego użytku.

6. "Światowy Dzień Sztuki" - zorganizujecie wydarzenie (15.04.2025), które będzie świętem sztuki.

7. “Wielka fala w Kanagawie” - stwórzcie pracę techniczną w stylu pop-up, która będzie składała się trójwymiarowych elementów. Dobrym dziełem do tej aktywności będzie drzeworyt Hokusai.

8. “Sztuka malucha” - przybliż młodszym dzieciom świat sztuki za pomocą książek.

9. “Biblioteczka artysty” - zapoznaj dzieci jedną z wybranych książek:

a. “W muzeum” S. Verde

b. “Mysz Tymoteusz i jeż Fryderyk. Na tropie złodziei obrazów” D. Budzbon-Szymańska

c. “Mysz Tymoteusz i jeż Fryderyk. Tajemnica dzieł Leonarda da Vinci”D. Budzbon-Szymańska

d. “W pogoni za sztuką” ThéTjong-Khing

e. “Van Dog” M. Pasiński, G. Herba

f. “Kolor nieba” Peter H. Reynolds

 

10. “Szybki obraz” - potrzebny będzie duży arkusz papieru, mazaki, kredki lub farby. Rysuj/maluj i na określony sygnał lub przerwę w muzyce podajkredkę/mazak/pędzel dalej. Wspólnymi siłami stworzycie dzieło. Może będzie to abstrakcja?

11. “Karty ruchowe” - ruch to zdrowie, niech inspiracją będą dzieła Haringa.

12. “Idący człowiek” - rzeźba Alberto Giacometti, spróbujcie stworzyć własne rzeźby przy pomocy drucików kreatywnych i folii spożywczej.

13. “Balonowy pies” - to kultowe, współczesne dzieło Jeffa Koonsa. A gdyby tak poznać jego historię i stworzyć balonową alternatywę?

14. "Sztuka prehistoryczna" - jakich materiałów używali prehistoryczni artyści? Dlaczego tworzono malowidła naskalne?

a. zachęć dzieci do tworzenia własnych malowideł naskalnych. Mogą malować zwierzęta, postacie ludzkie, różne symbole i sceny z życia codziennego prehistorycznych ludzi.

b, zaprojektujcie symbole plemienne, inspirowane sztuką prehistoryczną.

15. “Wędrujący album” - stwórzcie grupy/klasowy album dzieł, który będzie wędrował od domu do domu. Księga pełna arcydzieł, będzie dobrą okazja do wspólnego spędzenia czasu dzieci z rodzicami.

16. “Wszystko wiem o...” - przygotuj zajęcia o wybranym artyście, następnie zorganizujcie quiz wiedzy na temat tej postaci i jej twórczości.

17. “Zadanie miesiąca” - każdego pierwszego dnia miesiąca pojawi sięzadanie dodatkowe, które będzie można zrealizować w ramach wybranych minimum 5 zadań. Zadanie można zrealizować tylko w danym miesiącu.

18. “Znani Polacy” - Olga Boznańska, Jan Matejko, Józef Mehoffer, Józef Chełmoński, Tadeusz Makowski, Stanisław Wyspiański. Każdy z tych polskich artystów oferuje coś unikalnego, co może przyciągnąć uwagę dzieci i pobudzić ich kreatywność.

19. “Artystyczna misja” - stwórzcie wspólną pracę (obraz, rzeźbę) nawiązującą do wybranego dzieła/artysty. Przekażcie Waszą pracę na cel charytatywny np. możecie wesprzeć lokalną licytację lub akcję na większą skalę jak WOŚP.

Joanna Walczak - Podlewska