Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Zabawa Sztuką”
Uczniowie objęci działaniami
Projekt realizowany jest na zajęciach Koła Artystycznego w klasie VI
Termin realizacji:
02.09.2024-30.05.2025
Głównym celem Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Zabawa sztuką” jest propagowanie sztuki w korelacji z kompetencjami kluczowymi oraz zgodnie z założeniami pedagogiki freblowskiej.
Cele szczegółowe:
· tworzenie przez nauczycieli warunków do twórczej aktywności dzieci w procesie zabawy,
· wprowadzenie dzieci w świat sztuki o charakterze lokalnym, ogólnopolskim, europejskim i światowym,
· zapoznanie z wybranymi dziełami i ich twórcami,
· rozwijanie poczucia estetyki i wrażliwości na piękno,
· udział w wystawach i prezentacjach zbiorowych,
· rozwijanie postawy twórczej dzieci z jej nieodłącznymi atrybutami tj. kreatywnością, innowacyjnością,
· zapoznanie z różnorodnymi technikami plastycznymi,
· kształtowanie umiejętności rozumienia i interpretowania pojęć przy wykorzystaniu obrazów,
· doskonalenie umiejętności swobodnej wypowiedzi, w tym wyrażania odczuć związanych z odbiorem sztuki,
· przygotowanie do posługiwania się językiem obcym nowożytnym w oparciu o wykorzystywanie dzieł sztuki,
· kształtowanie orientacji przestrzennej,
· rozwijanie zainteresowań światem przyrody poprzez wykorzystywanie dzieł sztuki,
· doskonalenie umiejętności konstrukcyjnych,
· rozwijanie kompetencji cyfrowych dzieci oraz nauczycieli,
ZAŁOŻENIA
· wspomaganie rozwoju dzieci,
· odkrywanie dziecięcych talentów,
· budowanie więzi w grupie,
· rozwijanie wiary we własne możliwości,
· współpraca z środowiskiem lokalnym, w tym z instytucjami kultury, artystami, branie udziału w wyjściach i wycieczkach związanych z tematyką dotyczącą projektu,
· kształtowanie wartości i umiejętności związanych
· z zachowaniem się w miejscach dotyczących świata sztuki,
· udział w akcjach propagujących działalność twórczą,
· rozwijanie kreatywności, krytycznego myślenia oraz umiejętności rozwiązywania sytuacji problemowych.
Spośród zaproponowanych zadań każdy nauczyciel wraz ze swoją grupą/klasą realizuje co najmniej 5 zadań. Zadania należy traktować jako propozycje, które dostosowujemy do możliwości dzieci. Nie ma sztywnych schematów i instrukcji, zadania realizowane są według pomysłu nauczyciela z uwzględnieniem kreatywności i możliwości dzieci. Kluczowe jest odwołanie do świata sztuki, naszym celem nie jest tworzenie tylko pracplastycznych. W projekcie nie wykorzystujemy kolorowanek itp.
1. "Freblowskie przeplatanki" - przeplatanka, nazywana również wyplatanką, to jedna z technik prac twórczych zaproponowanych przez Froebla. Aktywność polega na tworzeniu kompozycji z kolorowych pasków, które przeplatane są przez sztywną podkładkę.
2. “Ulepione z gliny” - lepienie z gliny wspiera postawę twórczą, to kolejna z freblowskich technik. Okazja do wyrażania emocji, uczuć. Przyczynia się do kształtowania umiejętności przekształcania, wspiera umiejętności w obrębie edukacji matematycznej.
3. “Laboratorium koloru” - eksperymentowanie z barwą, odkrywanie odcieni, tworzenie własnych dzieł poprzez eksperyment plastyczny.
4. “Słodka abstrakcja” - bita śmietana i barwniki spożywcze to połączenie, które może posłużyć jako płótno i farby. To dobra inspiracja do poznania dzieł abstrakcyjnych takich artystów jak Wassily Kandinsky, Jackson Pollock.
5. “Collage” - przybliżenie techniki artystycznej polegającej na formowaniu kompozycji z różnych materiałów i tworzyw, takich jak gazety, tkaniny, fotografie czy drobne przedmioty codziennego użytku.
6. "Światowy Dzień Sztuki" - zorganizujecie wydarzenie (15.04.2025), które będzie świętem sztuki.
7. “Wielka fala w Kanagawie” - stwórzcie pracę techniczną w stylu pop-up, która będzie składała się trójwymiarowych elementów. Dobrym dziełem do tej aktywności będzie drzeworyt Hokusai.
8. “Sztuka malucha” - przybliż młodszym dzieciom świat sztuki za pomocą książek.
9. “Biblioteczka artysty” - zapoznaj dzieci jedną z wybranych książek:
a. “W muzeum” S. Verde
b. “Mysz Tymoteusz i jeż Fryderyk. Na tropie złodziei obrazów” D. Budzbon-Szymańska
c. “Mysz Tymoteusz i jeż Fryderyk. Tajemnica dzieł Leonarda da Vinci”D. Budzbon-Szymańska
d. “W pogoni za sztuką” ThéTjong-Khing
e. “Van Dog” M. Pasiński, G. Herba
f. “Kolor nieba” Peter H. Reynolds
10. “Szybki obraz” - potrzebny będzie duży arkusz papieru, mazaki, kredki lub farby. Rysuj/maluj i na określony sygnał lub przerwę w muzyce podajkredkę/mazak/pędzel dalej. Wspólnymi siłami stworzycie dzieło. Może będzie to abstrakcja?
11. “Karty ruchowe” - ruch to zdrowie, niech inspiracją będą dzieła Haringa.
12. “Idący człowiek” - rzeźba Alberto Giacometti, spróbujcie stworzyć własne rzeźby przy pomocy drucików kreatywnych i folii spożywczej.
13. “Balonowy pies” - to kultowe, współczesne dzieło Jeffa Koonsa. A gdyby tak poznać jego historię i stworzyć balonową alternatywę?
14. "Sztuka prehistoryczna" - jakich materiałów używali prehistoryczni artyści? Dlaczego tworzono malowidła naskalne?
a. zachęć dzieci do tworzenia własnych malowideł naskalnych. Mogą malować zwierzęta, postacie ludzkie, różne symbole i sceny z życia codziennego prehistorycznych ludzi.
b, zaprojektujcie symbole plemienne, inspirowane sztuką prehistoryczną.
15. “Wędrujący album” - stwórzcie grupy/klasowy album dzieł, który będzie wędrował od domu do domu. Księga pełna arcydzieł, będzie dobrą okazja do wspólnego spędzenia czasu dzieci z rodzicami.
16. “Wszystko wiem o...” - przygotuj zajęcia o wybranym artyście, następnie zorganizujcie quiz wiedzy na temat tej postaci i jej twórczości.
17. “Zadanie miesiąca” - każdego pierwszego dnia miesiąca pojawi sięzadanie dodatkowe, które będzie można zrealizować w ramach wybranych minimum 5 zadań. Zadanie można zrealizować tylko w danym miesiącu.
18. “Znani Polacy” - Olga Boznańska, Jan Matejko, Józef Mehoffer, Józef Chełmoński, Tadeusz Makowski, Stanisław Wyspiański. Każdy z tych polskich artystów oferuje coś unikalnego, co może przyciągnąć uwagę dzieci i pobudzić ich kreatywność.
19. “Artystyczna misja” - stwórzcie wspólną pracę (obraz, rzeźbę) nawiązującą do wybranego dzieła/artysty. Przekażcie Waszą pracę na cel charytatywny np. możecie wesprzeć lokalną licytację lub akcję na większą skalę jak WOŚP.
Joanna Walczak - Podlewska