PROJEKT EDUKACYJNY:

„Z ortografią i interpunkcją za pan brat”

 

RODZAJ PROJEKTU: projekt szkolny,  przedmiotowy – język polski

CEL OGÓLNY PROJEKTU: 

Kształcenie umiejętności zastosowania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu ortografii i interpunkcji;

Wyrabianie u uczniów samodzielności, samokontroli, samodyscypliny, rozumienia potrzeby pracy nad ortografią;

CELE SZCZEGÓŁOWE PROJEKTU:

  • utrwalanie reguł ortograficznych i wdrażanie do właściwego ich stosowania,
  • utrwalanie materiału ortograficznego drogą różnych ćwiczeń, gier i zabaw dydaktycznych,
  • kształcenie spostrzegawczości ortograficznej, samodzielne poprawianie błędów,
  • kształcenie analizy wzrokowo – słuchowej wyrazów,
  • rozwijanie różnych form aktywności uczniów,
  • wdrażanie do samokontroli i samooceny,
  • łączenie nauki z zabawą,
  • zapoznanie z możliwością wykorzystania komputera w nauce ortografii,
  •  przygotowanie uczniów do konkursów ortograficznych,
  • uwrażliwienie uczniów na kulturę języka,
  • rozwijanie wyobraźni,
  •  wyrabianie nawyku korzystania ze słownika ortograficznego,
  •  wdrażanie do autoanalizy popełnionych błędów,
  • wyrabianie poczucia estetyki.

FORMY REALIZACJI PROJEKTU:

·       założenie w klasach kącików ortograficznych,

·       przygotowanie przez uczniów zagadek, rebusów, krzyżówek ortograficznych w celu

utrwalenia poznanych zasad,

·       układanie tekstów dyktand, zagadek literacko-ortograficznych i wykorzystanie ich podczas konkursu ortograficznego,

·       wybór klasowego Mistrza Ortografii.

CZAS TRWANIA PROJEKTU:

marzec – czerwiec 2025 r.

Podstawowym zadaniem nauki ortografii jest osiągnięcie przez uczniów umiejętności nawyku poprawnego pisania oraz kontroli własnego tekstu. Często uczniowie znają zasady  ortograficzne, a nie umieją zastosować ich w zapisanych wyrazach. Podczas ćwiczeń uczeń nabywa nawyku poprawnego pisania wyrazów.

Projekt skierowany jest do uczniów klasy czwartej. Głównym celem jest utworzenie klasowego słownika ortograficznego. W słowniku tym znajdą się wyrazy, których pisownia sprawiła uczniom problem np. wyrazy błędnie napisane i poprawione przez nauczyciela  w wypracowaniu, poprawione teksty dyktand, błędy poprawione przez nauczyciela   w zeszycie przedmiotowym.

NAUCZYCIEL REALIZUJĄCY PROJEKT:

Anna Matyja – nauczyciel języka polskiego