PROJEKT EDUKACYJNY:
„Z ortografią i interpunkcją za pan brat”
RODZAJ PROJEKTU: projekt szkolny, przedmiotowy – język polski
CEL OGÓLNY PROJEKTU:
Kształcenie umiejętności zastosowania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu ortografii i interpunkcji;
Wyrabianie u uczniów samodzielności, samokontroli, samodyscypliny, rozumienia potrzeby pracy nad ortografią;
CELE SZCZEGÓŁOWE PROJEKTU:
- utrwalanie reguł ortograficznych i wdrażanie do właściwego ich stosowania,
- utrwalanie materiału ortograficznego drogą różnych ćwiczeń, gier i zabaw dydaktycznych,
- kształcenie spostrzegawczości ortograficznej, samodzielne poprawianie błędów,
- kształcenie analizy wzrokowo – słuchowej wyrazów,
- rozwijanie różnych form aktywności uczniów,
- wdrażanie do samokontroli i samooceny,
- łączenie nauki z zabawą,
- zapoznanie z możliwością wykorzystania komputera w nauce ortografii,
- przygotowanie uczniów do konkursów ortograficznych,
- uwrażliwienie uczniów na kulturę języka,
- rozwijanie wyobraźni,
- wyrabianie nawyku korzystania ze słownika ortograficznego,
- wdrażanie do autoanalizy popełnionych błędów,
- wyrabianie poczucia estetyki.
FORMY REALIZACJI PROJEKTU:
· założenie w klasach kącików ortograficznych,
· przygotowanie przez uczniów zagadek, rebusów, krzyżówek ortograficznych w celu
utrwalenia poznanych zasad,
· układanie tekstów dyktand, zagadek literacko-ortograficznych i wykorzystanie ich podczas konkursu ortograficznego,
· wybór klasowego Mistrza Ortografii.
CZAS TRWANIA PROJEKTU:
marzec – czerwiec 2025 r.
Podstawowym zadaniem nauki ortografii jest osiągnięcie przez uczniów umiejętności nawyku poprawnego pisania oraz kontroli własnego tekstu. Często uczniowie znają zasady ortograficzne, a nie umieją zastosować ich w zapisanych wyrazach. Podczas ćwiczeń uczeń nabywa nawyku poprawnego pisania wyrazów.
Projekt skierowany jest do uczniów klasy czwartej. Głównym celem jest utworzenie klasowego słownika ortograficznego. W słowniku tym znajdą się wyrazy, których pisownia sprawiła uczniom problem np. wyrazy błędnie napisane i poprawione przez nauczyciela w wypracowaniu, poprawione teksty dyktand, błędy poprawione przez nauczyciela w zeszycie przedmiotowym.
NAUCZYCIEL REALIZUJĄCY PROJEKT:
Anna Matyja – nauczyciel języka polskiego