Innowacja pedagogiczna: „Matematyka jest wśród nas”

Grupa docelowa: - uczniowie klasy III

Czas trwania: listopad 2024r.-marzec 2025r.

Cele innowacji:

·       Pokazanie obecności i użyteczności matematyki

w życiu codziennym;

·       Budzenie zainteresowania matematyką;

·       Doskonalenie umiejętności matematycznych (analitycznych, syntetycznych);

·       Przełamanie bariery strachu przed podejmowaniem wyzwań;

·       Doskonalenie umiejętności związanych z analizą własnych działań;

·       Doskonalenie umiejętności związanych korygowaniem błędów;

·       Rozwijanie kompetencji społecznych takich jak współpraca, zdrowa rywalizacja;

·       Rozwijanie umiejętności praktycznych w zakresie liczenia pieniędzy, posługiwania się kalendarzem, termometrem, miarami, wagami;

·       Budzenie świadomości dotyczącej tego jak często mamy na co dzień do czynienia z matematyką.

Innowacja jest realizowana podczas zajęć koła: „Kreatywna matematyka”, a także

w ramach różnych wyjść i zajęć dodatkowych dotyczących poszczególnych zadań.

Innowacja polega na podejmowaniu różnego rodzaju wyzwań, których motywem przewodnim jest liczenie, mierzenie, ważenie, porównywanie, szacowanie itp. Wyzwania te są związane z życiem codziennym i różnymi obowiązkami, z którymi mamy do czynienia każdego dnia. Podczas realizacji innowacji planowane jest zaznajomienie uczniów z zawodami, które nie mogłyby się obyć bez matematyki, chociaż na co dzień nie zdajemy sobie z tego sprawy. W czasie zajęć uczniowie nabywają umiejętności praktyczne w zakresie edukacji matematycznej ale również rozwijają kompetencje społeczne i te w zakresie samego uczenia się.

Innowacja jest prowadzona w myśl zasady: „Zapamiętujemy najwięcej z tego, co robimy i doświadczamy”, dlatego też realizacja poszczególnych zadań odbywa się poprzez metody praktycznego działania.

Spodziewane efekty:

  • Wzbudzenie zainteresowania matematyką;
  • Rozwinięcie ciekawości poznawczej;
  • Udoskonalenie praktycznych umiejętności matematycznych;
  • Wzrost poziomu motywacji do podejmowania wyzwań związanych z matematyką;
  • Rozwinięcie umiejętności analizowania informacji

i korygowania popełnianych błędów;

  • Wzrost poziomu samodzielności w sytuacjach życia codziennego;

Rozwinięcie kompetencji społecznych tj. współpraca, zdrowa rywalizacja itp.

Nauczyciel wprowadzający innowację: Magdalena Cimcioch