Innowacja pedagogiczna: „Matematyka jest wśród nas”
Grupa docelowa: - uczniowie klasy III
Czas trwania: listopad 2024r.-marzec 2025r.
Cele innowacji:
· Pokazanie obecności i użyteczności matematyki
w życiu codziennym;
· Budzenie zainteresowania matematyką;
· Doskonalenie umiejętności matematycznych (analitycznych, syntetycznych);
· Przełamanie bariery strachu przed podejmowaniem wyzwań;
· Doskonalenie umiejętności związanych z analizą własnych działań;
· Doskonalenie umiejętności związanych korygowaniem błędów;
· Rozwijanie kompetencji społecznych takich jak współpraca, zdrowa rywalizacja;
· Rozwijanie umiejętności praktycznych w zakresie liczenia pieniędzy, posługiwania się kalendarzem, termometrem, miarami, wagami;
· Budzenie świadomości dotyczącej tego jak często mamy na co dzień do czynienia z matematyką.
Innowacja jest realizowana podczas zajęć koła: „Kreatywna matematyka”, a także
w ramach różnych wyjść i zajęć dodatkowych dotyczących poszczególnych zadań.
Innowacja polega na podejmowaniu różnego rodzaju wyzwań, których motywem przewodnim jest liczenie, mierzenie, ważenie, porównywanie, szacowanie itp. Wyzwania te są związane z życiem codziennym i różnymi obowiązkami, z którymi mamy do czynienia każdego dnia. Podczas realizacji innowacji planowane jest zaznajomienie uczniów z zawodami, które nie mogłyby się obyć bez matematyki, chociaż na co dzień nie zdajemy sobie z tego sprawy. W czasie zajęć uczniowie nabywają umiejętności praktyczne w zakresie edukacji matematycznej ale również rozwijają kompetencje społeczne i te w zakresie samego uczenia się.
Innowacja jest prowadzona w myśl zasady: „Zapamiętujemy najwięcej z tego, co robimy i doświadczamy”, dlatego też realizacja poszczególnych zadań odbywa się poprzez metody praktycznego działania.
Spodziewane efekty:
- Wzbudzenie zainteresowania matematyką;
- Rozwinięcie ciekawości poznawczej;
- Udoskonalenie praktycznych umiejętności matematycznych;
- Wzrost poziomu motywacji do podejmowania wyzwań związanych z matematyką;
- Rozwinięcie umiejętności analizowania informacji
i korygowania popełnianych błędów;
- Wzrost poziomu samodzielności w sytuacjach życia codziennego;
Rozwinięcie kompetencji społecznych tj. współpraca, zdrowa rywalizacja itp.
Nauczyciel wprowadzający innowację: Magdalena Cimcioch